Lågprisflyg - en succé i kristider

Billiga biljetter är bästa boten mot flygrädsla

1 av 2 | Foto: LASSE ALLARD
BILJEttklipp - 1 500 kronor tur och retur för fyra personer! Vi har pratat länge om att åka till London, vi hade tänkt åka senare i vår, men när vi hittade det här priset på internet, tog vi det. Elisabeth Hellström, 45, med sambo Hans Rönnlund, 46, och barnen Sara Hellström, 15, och Fredrik Rönnlund, 16, har varit på shoppingweekend i London.
NYHETER

Flygrädsla kan botas - med billiga biljetter.

Flygbranschens störtdykning har banat väg för lågprisbolagen.

- Vi påverkades en dag, sedan dess har resandet ökat, säger Barry Barrable på Ryanair.

Irländska Ryanair var länge ensamt på lågprismarknaden men nu börjar det bli trångt i snålluften. Alltfler vill vara med och slåss om den växande andel resenärer som väljer låga priser framför komfort.

I november började brittiska Virgin Express lågpristrafikera Sverige-Bryssel. Nästa vecka öppnar Sterling två rutter från Göteborg till Spanien. Och från april kommer västsvenskarna också att kunna ta sig till Rivieran billigt med nystartade svenska Goodjet.

- Vår tajmning är helt rätt. Folk är sugna på att börja resa igen, det går inte så många direktflyg från Göteborg och det finns gott om billiga plan att hyra, säger Reidar Svedahl, vd på Goodjet.

Terrorattackerna slog hårt mot flygbranschen. Men inte blint.

Har ökat 300 procent på ett år

En undersökning från Demoskop i höstas visar att även de som blivit rädda för att flyga efter den 11 september är beredda att göra det, bara priset är det rätta.

Något som lågprisbolagen kunnat utnyttja.

- Vi har ökat 300 procent jämfört med förra året. Det är jävligt mycket och både vi och våra ägare är överraskade, säger Johni Overbye, vd på Sterling.

Lågprisflyget har i dag cirka fem procent av den europeiska marknaden, men andelen ökar stadigt varje år med cirka 25 procent.

Receptet är enkelt. Färre anställda, flygplan som nästan alltid är i luften, få och lönsamma rutter och superslimmad organisation.

- Vi har väldigt låga omkostnader. Ska man vara två i mitt kontor måste vi öppna fönstret, säger Sterlings Johni Overbye.

Flera bolag väljer också flygplatser längre bort från resmålet där det är billigare att landa. De resande får räkna med sämre service.

- Vi skalar bort allt överflödigt, vill du ha mat och dryck på flyget får du betala själv, om du bokar resan själv på internet sparar du 50 kronor, säger Reidar Svedahl, Goodjet.

Vissa av bolagen håller också nere priserna med låga löner och långa arbetsdagar.

Stark kritik från facket

- Vi har lägre lön. Min motsvarighet på British Airways har säkert bättre betalt än jag, men samtidigt tjänar man mer om man jobbar hårdare, säger Barry Barrable, Skandinavienchef på Ryanair.

Företaget har hittills vägrat teckna kollektivavtal för sina anställda.

- Om facket får stort inflytande, tappar företaget i flexibilitet. Här gör tre till fyra personer samma arbete som tio personer på ett annat bolag, säger han.

Från fackligt håll är kritiken stor och oron finns för att lågprisbolagen börjar tumma på säkerheten.

- De tangerar hela tiden gränsen både när det gäller arbetstid och flygtider. Om de kör på i samma tempo är det bara en tidsfråga innan säkerheten är i fara, säger Mikael Rongve, generalsekreterare på Svensk pilotförening.

De stora traditionella bolagen håller förstås ett vakande öga på nykomlingarna. Lufthansa har under flera år flaggat för att de kan komma att starta ett lågprisalternativ. När tiden är mogen.

- Vi skulle kunna starta ett i morgon om vi ville, men vi avvaktar eftersom vi inte vill konkurrera med oss själva, säger Wenke Lemmes, medieansvarig på Lufthansa.

Många bedömare spår att flygkrisen har nått sin botten och att det vänder nu. Men än så länge märks det bara hos charter- och lågprisbolagen.

Så billigt kan du flyga till Europa

Jessica Ritzén, Christina Vallgren