Vilken tvärnit

Tågen på fel sida - därför kan SL inte trafikera Tvärbanan

NYHETER

Tvärbanan står tvärstill. 24 000 trafikanter drabbas.

En räddning skulle vara att trafikera sträckan Liljeholmen-Gullmarsplan.

Men tågen står på fel sida av broarna. Och SL vågar inte köra över tågen - ens tomma.

tåg på verkstan Medan alla Tvärbanans tåg sitter fast på verkstan i Bromma tvingas resenärerna ta ersättningsbussar längs hela linjen. Trots att sträckan mellan Liljeholmen och Gullmarsplan egentligen skulle kunna trafikeras.
Foto: sven-olof englund
tåg på verkstan Medan alla Tvärbanans tåg sitter fast på verkstan i Bromma tvingas resenärerna ta ersättningsbussar längs hela linjen. Trots att sträckan mellan Liljeholmen och Gullmarsplan egentligen skulle kunna trafikeras.

SL har känt till de farliga sprickorna i Gröndalsbron och Alviksbron i ett och ett halvt år. Men först i tisdags stoppades trafiken på Tvärbanan.

Det blev - som väntat - stora problem.

Mängder av resenärer tvingas nu ta alternativa resvägar med ersättningsbussar och tunnelbana.

Problemen skulle kunna vara betydligt mindre om SL lyckas trafikera de delar av sträckan som ligger efter broarna.

Men det går inte.

Alla tåg står i SL:s verkstad i Bromma. Dit kördes de strax innan trafiken stoppades på Tvärbanan i tisdags kväll.

Var det ingen som tänkte på att ta tågen över broarna före stoppet så att de fanns på rätt sida från första början?

- Jodå, det är bara det att verkstan ligger i Bromma. Det går inte att köra spårfordon utan att de kommer till verkstad med jämna mellanrum. Så även om vi ställt upp allihopa i Gröndal så hade vi inte kunnat köra nån trafik mer än möjligen två dygn, sen måste de över till verkstan ändå. Då var det bättre att köra till verkstan från början, säger Gunnar Schön, SL:s vd.

Det skulle väl lösa ganska många problem att få i gång trafiken mellan Liljeholmen och Gullmarsplan?

- Ja, det skulle lösa kanske hälften av problemen. Vi driver den frågan för att kunna göra det så fort det nånsin går. Endera med vagnar som man kör över broarna, under förutsättning att vi bedömer att det går.

Gamla spårvagnar

- Den andra varianten är att transportera gamla spårvagnar till Gullmarsplan. De nya vagnarna går inte köra på tunnelbanespåret, de är för låga och för stora.

Ni har alltså ännu inte bedömt ännu om ni kan köra de tomma tågen över broarna?

- Det går inte att bevisa att broarna håller. Då är de avstängda fram tills något annat är sagt. Så det alternativet är mer avlägset än det andra.

Har ni gjort beräkningar på vad stoppet kostar?

- Nej, jag kan inte bedöma vad det kommer att kosta ännu, men det handlar om miljontals kronor.

Fatima Johansson