Mystiska bilkrascher på raksträcka

Försäkringsbolag: Olyckorna är arrangerade

NYHETER

VÄXJÖ

Vägen är rak och bred. Sikten god. Ändå kraschar förvånansvärt många bilar just här.

Nu börjar försäkringsbolagen se ett mönster - olyckorna är arrangerade.

misstänker BLUFF Länsförsäkringar utreder ett tiotal bilolyckor på en bred raksträcka med god sikt utanför Växjö. Bolaget misstänker att flera av krascherna är bedrägerier. Ofta handlar det om äldre bilar som är nästan värdelösa. "Det finns uppenbarligen ljusskygga personer som inte drar sig för att "fixa" olyckor", säger Dick Söderlund, vd på Länsförsäkringar i Växjö.
misstänker BLUFF Länsförsäkringar utreder ett tiotal bilolyckor på en bred raksträcka med god sikt utanför Växjö. Bolaget misstänker att flera av krascherna är bedrägerier. Ofta handlar det om äldre bilar som är nästan värdelösa. "Det finns uppenbarligen ljusskygga personer som inte drar sig för att "fixa" olyckor", säger Dick Söderlund, vd på Länsförsäkringar i Växjö.

- Det handlar om en ny typ av bedrägeri, märkliga singelolyckor oftast nattetid, säger Dick Söderlund, vd på Länsförsäkringar i Växjö.

Bolaget utreder just nu ett tiotal fall där bilförare anmält skador efter incidenter på raksträckan vid Gemla utanför Växjö.

Söndertrasade dörrar, helt intryckta sidor, buckliga skärmar och mosade fronter. Skador för hundratusentals kronor - som försäkringsbolagen väntas ersätta.

Olyckorna är kniviga att greppa, det är svårt att klara ut vad som egentligen har hänt eftersom det sällan sker någon polisanmälan.

"Drar sig inte för att "fixa" olyckor"

- Nej, vid den här typen av incidenter gör försäkringsbolagen egna utredningar och om allt är som det ska sker utbetalning, säger Dick Söderlund.

- Men nu finns det anledning att dra öronen åt sig eftersom trenden är så pass tydlig. Det finns uppenbarligen ljusskygga personer som inte drar sig för att "fixa" olyckor.

Hur går dessa arrangerade olyckor till?

- På flera olika sätt. Vi kan till exempel få in bilar där hela ena sidan är kraschad. Föraren uppger att han väjt för ett rådjur och kört in i stenbumlingar vid vägkanten.

Varför fattar ni misstankar?

- Utredarna fastnar för omständigheter som inte riktigt stämmer. Ibland kan en besiktning på plats avslöja att förarens berättelse måste vara lögnaktig. Ibland är det uppenbart att skadorna tillkommit på ett helt annat sätt - exempelvis med hjälp av kofot eller annat tillhygge.

Vad handlar det om för bilar?

- Oftast rör det sig om äldre modeller som sett sina bästa dagar. Som alltså är slutkörda och i stort sett värdelösa.

- Via försäkringsbolaget försöker ägaren lura till sig ett antal tusenlappar för att reparera skadorna efter "olyckan".

Miljarder till bedragarna

Försäkringsbolagen har ingen gemensam statistik när det gäller bilbedrägerier.

- Men vi har helt klart en känsla av att bluff-olyckorna ökar, säger Tommy Persson, ordförande i Försäkringsförbundet som är branschens samlande organ.

Av totalt 20 miljarder kronor som försäkringsbolagen betalar ut varje år för sakskador beräknas mellan 3 och 4 miljarder gå till bedragare.

- Tyvärr innebär det att alla andra får betala högre premier, konstaterar Mats Sjögren på Konsumenternas försäkringsbyrå.

Ebba von Essen, Kai Rehn, foto