Nokia drar ifrån Ericsson – igen

Marknadsandelen nu uppe i 36 procent

NYHETER

Ericsson tappar mark.

Nokia lyfter.

Igen.

- Det är nu dags att backa hem, göra hemläxan och komma ut med nya fräscha produkter, säger Roger Bolander på Ericsson mobiltelefoner.

Ericsson har de senaste åren haft mycket svårt att hänga med Nokia.

Den finska telekomjätten har, under Jorma Ollilas ledning, sprungit ifrån konkurrenterna.

Det fick vi ytterligare ett bevis på när Nokia den 24 januari i år presenterade sitt resultat för fjärde kvartalet 2001: en vinst på hela 15 miljarder kronor.

För Ericsson är det precis tvärtom.

Företaget dras med stora problem och för någon vecka sedan presenterade man sitt sämsta bokslut någonsin: minus 30 miljarder kronor - sägas bör att de siffrorna var för hela Ericsson-koncernen, inte bara mobilsidan.

Avskeda anställda och omfattande sparåtgärder är Ericssons medicin för att komma tillrätta med det negativa kassaflödet.

Men nu kommer alltså nya dystra siffror som visar att Sony Ericsson fortsätter att tappa mark.

Tidningen Wall Street Journal har tagit del av försäljningsstatistiken för 2001.

Tidningen konstaterar att Sony Ericsson lyckades sämst av de fem toppföretagen under förra året.

Nokia ökade sin marknadsandel från 31 procent under 2000 till 36 procent för 2001.

Ska de som gillar Ericsson börja bli oroliga?

- Nej, så tycker jag inte man ska se på det, säger Roger Bolander, på Ericsson Mobiltelefoner.

- Vi har efter samarbetet med Sony inlett ett helt nytt designspråk vilket jag tror kommer att bära frukt mycket snart.

Men brus-problemen med T65 har väl inte inverkat positivt?

- Nej, men det är åtgärdat nu. Det var ett fabrikationsfel. Nu står vi beredda inför framtiden igen.

Vad blir er viktigaste uppgift för att vända den negativa trenden?

- Backa hem, göra hemläxan och komma ut med nya fräscha produkter. Vi ser på framtiden med positiva ögon, säger Roger Bolander.

Fakta Sony Ericsson

Marcus Noterius