SVT: "Bilar långhyrdes för eget bruk"

Nu anklagas han även för skattebrott

NYHETER

Klockan 13 på onsdagen löpte tiden ut för "Trafikmagasinets" populäre programledare.

Då avskedades han formellt av Sveriges Televisions vd Christina Jutterström.

Nu riskerar Perstad dessutom att anklagas för skattebrott.

SVT:s ledning uppger att avskedandet beror på att Perstad under 2001 långtidshyrt tre bilar på företagets bekostnad.

Hyreskostnaden uppgick til sammanlagt 53.000 kronor. Till det kommer bensin, som SVT betalade.

"Har begått Indirekt skattebrott"

- Carl-Ingemar Perstad har tillskansat sig bilförmån som han inte haft rätt till och inte heller skattat för, vilket innebär att han dessutom indirekt begått skattebrott, säger SVT:s informationsdirektör Helga Baagøe till aftonbladet.se.

Hyrbilarna upptäcktes enligt SVT:s ledning efter larm om att "Trafikmagasinets" bensinkostnader förra året var onormalt stora.

- Kostnaden hade stigit kraftigt. Vi begärde in underlag och hittade då hyrbilsfakturor på bilar som inte kopplats till programmet, säger Helga Baagøe.

Det var för en dryg vecka sedan. Den första fakturan gällde en Nissan, som hyrts under tiden januari till mars.

Den andra var en BMW, som hyrdes tiden mars-november. I december hyrdes en Saab som enligt Baagøe fortfarande står parkerad vid SVT i Falun. Andra uppgifter talar om att bilen tagits i beslag.

- Vad gäller Nissan och Saab har vi inte fått svar på varför de inte förekommit i programmet. Om BMW:n fick vi svaret "Vi upptäckte inga fel på den och brydde oss därför inte om att redovisa det i programmet", säger Baagøe.

SVT betalade hyra och bensin

Ledningen har begärt men inte fått någon körjournal för de tre aktuella bilarna. Enligt uppgift har det inte förts någon körjournal.

Eftersom bilarna inte heller förekommit i tv drar ledningen därför slusatsen att de inte alls hyrts för test utan för eget bruk.

- Det är mycket tråkigt att tvingas be en populär och mångårig programledare och medarbetare lämna företaget, säger Jan Hermansson, chef för SVT Mellansverige som producerar "Trafikmagasinet" i Falun.

"En fråga om trovärdighet"

Enligt Hermansson är problemet tillspetsat en fråga om SVT:s trovärdighet.

- Tittarna måste kunna lita på att all verksamhet i ett public service-företag runt ett program som "Trafikmagasinet" sker utifrån ett rent tittar- och konsumentupplysningsperspektiv.

- Det är inte heller acceptabelt att enskilda anställda skaffar sig förmåner som inte redovisas och beskattas på ett korrekt sätt och som dessutom leder till att Sveriges Television omedvetet begår skattebrott genom att inte betala sociala avgifter för dem, säger Hermansson.

Enligt Helga Baagøe har SVT nu kontaktat skattemyndigheten.

- Vi har anmält detta och också sagt att vi avser att betala i efterhand. Skattemyndigheternas regler tillåter att man i enstaka fall - tio per år och högst 100 mil - kör till eller från jobbet, säger Baagøe.

Caroline Olsson