– Det här är ofattbart

Tre hyrda bilar - då fick Perstad sparken av SVT

NYHETER

FALUN

Carl-Ingemar Perstad hyrde tre bilar för 53 000 kronor - bilar som aldrig testades i Trafikmagasinet.

Därför fick han sparken.

- Jag kör 50 bilar varje år. Vissa resulterar i inslag, andra är referensbilar. Det är inget konstigt med det, säger Carl-Ingemar Perstad.

hyrbilarna testades aldrig Arg, trött och chockad försvarar sig Carl-Ingemar Perstad efter beskedet att han sparkats. Allt har skett helt öppet, säger han.
Foto: peter knopp
hyrbilarna testades aldrig Arg, trött och chockad försvarar sig Carl-Ingemar Perstad efter beskedet att han sparkats. Allt har skett helt öppet, säger han.

Det är en arg, trött och fortfarande chockad Carl-Ingemar Perstad, 56, som Aftonbladet träffar i hans hem i byn Sundborn utanför Falun.

- Jag har fortfarande inte fattat det här, säger han.

Några minuter tidigare har han meddelat Sveriges Television att han vägrar säga upp sig. Beslutet betyder att han avskedas med omedelbar verkan från Trafikmagasinet.

Först med att testa bilar i tv

- Trafikmagasinet har fått efterföljare i flera länder. Vi var först med att testa bilar i tv.

Enligt Sveriges Television har Carl-Ingemar Perstad allvarligt skadat företagets trovärdighet. Han har långtidshyrt tre bilar för 53 000 kronor som kördes under förra året utan att de senare figurerade i Trafikmagasinet.

- Han har tillskansat sig en förmån som han inte har rätt till eller har skattat för, säger Jan Hermansson, chef för SVT Mellansverige.

Attesterade fakturorna själv

Jan Hermansson berättar att de tre bilhyrorna upptäcktes då företaget gjorde en rutingenomgång av Trafikmagasinets budget.

Fakturorna har attesterats av Carl-Ingemar Perstad själv, vilket han som projektledare har rätt till.

- Vi fick veta det här förra veckan, innan dess visste vi inget. Vi har tydliga regler som säger att vi inte ska syssla med långtester, säger Jan Hermansson.

Konflikt med ledningen

Perstad tillbakavisar chefernas uppgifterna.

- Det är skitsnack. Allt har skett helt öppet. Så sent som för två år sedan diskuterades frågan i ledningsgruppen i Falun och vi fick okej för långtester.

Kollegan på Trafikmagasinet, Staffan Borglund, vill inte uttala sig i skuldfrågan men är mycket förvånad.

- Det är en motorjournalists jobb att köra så mycket det bara går.

Det är bilarna och inget annat som är skälet till avskedet hävdar SVT.

Men enligt flera källor på Sveriges Television har ledningen och Carl-Ingemar Perstad till och från legat i konflikt i flera år. I kraft av sin långa karriär och popularitet har han hittills gått segrande ur striderna. Samarbetet med den nuvarande chefen Veronica Hedman fungerade bra till alldeles nyligen.

Programmet ska få ny form

- Företaget ville göra andra saker än Carl-Ingvar, säger en källa med insyn i arbetet.

Trafikmagasinet ska överge studion och sända från fältet. Ledningen ville också tona ner Perstads roll.

En möjlighet var att han skulle träda tillbaka helt och ha en redaktörsroll i kulisserna. Det "nya" Trafikmagasinet ska lanseras från och med i höst.

Tvingades lämna tillbaka nycklarna till jobbet

Jens Kärrman