Nokia medger problem med storsäljare

"Vi kommer att hjälpa de drabbade kunderna"

NYHETER

Världens största mobiltelefontillverkare Nokia har stora kvalitetsproblem med sin storsäljare 8210.

Och efter omfattande klagomål från kunderna backar nu mobiljätten.

- Har man problem med sin telefon med anledning av felet på displayen så hjälper vi till, säger Sara Kullgren, Skandinavienchef på Nokia.

Nokia kommer att hjälpa kunder som drabbats av defekta displaymoduler. Hjälpen kommer att avgöras från fall till fall.

Beskedet kommer efter omfattande skriverier om modellens kvalitetsproblem.

Displaymodulen har gått sönder på ett stort antal telefoner.

- Vi tittar på varje fall för sig. Vi kommer att avhjälpa de besvär som kunderna har haft, säger Sara Kullgren.

- Vad man gör är att man vänder sig till en av våra hundra servicebutiker som vi har i landet. Vi ska självklart lösa de här problemen.

Hon betonar dock att det inte handlar om att ersätta de kunder som redan bekostat reparationer av sina telefoner. Däremot kan kunder med 8210:or som fortfarande har det nu aktuella felet på displayen komma att få felet åtgärdat.

"Hälften drabbade"

Nokia vill inte avslöja hur många 8210:or som sålts eller hur många av dem som drabbats av display-problem. Det enda företaget medger är att man haft kvalitetsproblem med modellen.

- Det här felet har vi upptäckt ganska nyligen, det har identifierats och det har åtgärdats. Det har uppträtt under en begränsad period och det berör ett begränsat antal telefoner, säger Sara Kullberg.

Men som ett exempel på omfattningen kan nämnas Ekobrottsmyndigheten, EBM, i Stockholm som för ett år sedan köpte 100 Nokia-telefoner, modell 8210.

Redan efter ett halvår började ett stort antal av telefonerna krångla. Displayen slutade fungera och det gick inte längre gick att läsa text och siffror på skärmen.

- Ungefär hälften av telefonerna är drabbade, hälften har fungerat felfritt hela tiden, säger Anna Stormats, inköpsansvarig på EBM.

Kostar tusentals kronor att laga

Och enligt uppgifter i Dagens Nyheter, som hänvisar till siffror från Nokias återförsäljare, kan ännu fler - hela 98 procent av 8210:orna - vara behäftade med felet.

Sedan garantitiden gått ut kostar det kunderna cirka 1000 kronor att byta ut en trasig display.

Men nu slipper alltså EBM bekosta reparationerna sedan Nokia tagit på sig att åtgärda problemet.

Läs mer om Nokias kvalitetsproblem

Fredrik Rundkvist