Över 370 dog i tågets lågor

Exploderat gasolkök låg bakom katastrofen i Egypten

Minst 300 människor omkom och många skadades vid en brand på ett tåg i Ayyat, 75 kilometer söder om Kairo. Branden bröt ut på ett överlastat tåg som var på väg från Kairo till Assuan.
Foto: ap
Minst 300 människor omkom och många skadades vid en brand på ett tåg i Ayyat, 75 kilometer söder om Kairo. Branden bröt ut på ett överlastat tåg som var på väg från Kairo till Assuan.
NYHETER

Mer än 370 människor dog i lågorna på det skenande tåget. Eller när de valde att kasta sig ut.

Ett gasolkök som exploderade misstänks vara brandorsaken.

Garfik: Dino Stén
Garfik: Dino Stén

Tåget var på väg från Kairo till Luxor, en resa på ungefär 48 mil.

Vissa uppgifter talar om att över 3 000 personer åkte med tåget som egentligen bara hade plats för 1 000.

Många var på väg till sina hemorter för att fira den muslimska Offerhögtiden.

Det var ett tredjeklasståg som saknade restaurangvagn. Enligt chefen för den statliga egyptiska järnvägen Ahmed al-Sherif är det vanligt att passagerare tar med egna gasolkök. Trots att det är emot reglerna.

Kraftig vind försvårade

Det är troligt att ett av dessa gasolkök exploderade och startade branden. På det överfulla tåget spred sig sedan elden snabbt.

Branden började i fjärde vagnen någon timme efter midnatt i går och spred sig sedan i vagn efter vagn.

Den kraftiga vinden försvårade släckningsarbetet. Elden nådde sju av de elva vagnarna på tåget. Av någon anledning funderade inte nödbromsarna och tåget fortsatte en halvmil sedan branden börjat.

Av de över 370 personer som dog i olyckan krossades ett 40-tal när de hoppade från tåget. 65 personer vårdas på sjukhus.

Tågbranden har upprört hela Egypten och har redan blivit en känslig politisk fråga.

Den förbjudna fundementalistiska rörelsen Muslimska brödraskapet har riktat kritik mot myndigheterna för att strunta i säkerheten på de egyptiska tågen.

Premiärministern slår ifrån sig

Men Egyptens premiärminister Atef Obeid slår ifrån sig kritiken.

- Alla tåg är i gott skick och underhålls regelbundet, säger han.

Svåraste tågolyckorna

Katarina Sternudd