Däckfabriken i Gislaved läggs ned i juli

NYHETER

Nu är det klart.

Däckfabriken i Gislaved läggs ned den 7 juli 2002. Därmed är en 108-årig däcktillverkartradition till ända i den småländska bruksorten.

De centrala förhandlingarna avslutades på onsdagseftermiddagen efter arbetsgivaren Continentals ensidiga beslut. Facken, Industrifacket och Sif, ville ajournera förhandlingarna ett par veckor i väntan på att industrimannen Kjell Nilsson, som är spekulant på fabriken, skulle lägga fram ett förslag om att driva den vidare.

- Men ägaren Continental ansåg inte att det fanns några seriösa intressenter, säger Harriet Johnsdotter, förhandlingsombudsman på Sif till TT.

Omedelbart efter förhandlingarna avslutades satte sig den svenska ledningen för Continental i bolagsstyrelsemöte.

Där fastställde man nedläggningsbeslutet. Gislaved Däcks saga är all.

Redan uppsagda

Redan under onsdagen, efter att fabrikens öde var beseglat i bolagsstyrelsen, fick alla de kvarvarande omkring 700 anställda sina uppsägningar.

- Det är ett högt tempo. Det är tråkigt att man inte kan ta saker och ting i tur och ordning när man vidtar sådana här stora åtgärder utan ska hasta på. Det är inte bra för de anställda som känner sig pressade hela tiden, säger Harriet Johnsdotter till TT.

"Inga seriösa anbud"

Nedläggningen var helt en fråga för den svenska ledningen, med Gislaved Däcks vd Gerhard Janotta i spetsen, när väl koncernledningen i den tyska däcksjätten Continental bestämt att Gislaved skulle läggas ned.

Enligt bland annat uppgifter från Continental har flera intressenter visat vilja att ta över, men inför de fackliga förhandlarna förklarade Janotta att det i dag inte finns några seriösa anbud.

TT