Så undviker du Asiens farliga färjor

Hundratals döda i ny katastrof i Bangladesh

1 av 2
Dykare letar efter kroppar.
NYHETER

Flera hundra människor dog när en färja i Bangladesh gick under i fredags.

Nu varnar Sjöfartsinspektionen för riskerna med färjor i Asien - och i Medelhavsområdet.

De länder som drabbas hårdast av haverier i Asien är Filippinerna, Indonesien, Kina, Vietnam och Bangladesh. Världens största katastrof till sjöss i fredstid inträffade i Filippinerna i december 1987. Färjan Dona Paz och en oljetanker kolliderade då utanför huvudstaden Manila. Över 4 000 människor omkom.

Ronnie Hanzén, områdeschef för Sjöfartsinspektionen i Göteborg, har stor erfarenhet från Asien.

"Många vill med och de släpps ombord"

Han vet att orsaken till förlisningarna ofta är överlastning.

- Det handlar för det mesta om att såväl tåg som färjor är överlastade. De har inte den passagerarkontroll och den fartygstillsyn som västvärlden har.

Förstår man inte vilka risker det innebär?

- Säkerhetsmedvetandet hos befäl, rederier och allmänheten är så mycket lägre än här. Det är mycket folk som vill med och de släpps ombord.

Hur vet jag om jag som turist ska våga åka med färjan jag har framför mig?

- Börja att leta efter ett certifikat som talar om hur många människor färjan får ta. Det brukar sitta vid informationen eller på bryggan. Finns inget kan man åtminstone fråga hur många passagerare färjan är godkänd för.

Ronnie ger också riktlinjer som du kan följa:

Om det skulle vara en färja i samma storlek som en stor skärgårdsbåt från Vaxholms- eller Styrsöbolaget, så kan den ta 350-400 passagerare. Är det mer folk ombord, så åk inte.

Om färjan är i samma storleksklass som Danmarks- och Tysklandsfärjorna, så kan den ta 1 800-2 000 passagerare. Om du är ombord och det känns lite trångt så är det ungefär 1 500 ombord.

Tyngdpunkten ligger helt fel

Men även om färjan inte är överlastad kan den vara farlig ändå. Myndigheterna har inte tagit hänsyn till att de flesta passagerarna drar sig upp mot översta däck för att få lite svalka. Det gör att tyngdpunkten ligger helt fel.

- Så kanske det kommer ett intressant fartyg på ena sidan, alla springer dit och så kan färjan slå runt.

Men Ronnie Hanzén varnar också för en del av den turisttrafik som går i Medelhavsområdet.

- Det är lite samma problem där.

Tusentals dödsoffer i färjekatastrofer

Lars Söderberg