Mobilprat i bilen livsfarligt – även med ”hands-free”

Forskare: Inga svenska olyckor på grund av mobiler

NYHETER

Brittiska regeringen satsar 250 000 pund – uppemot fyra svenska miljoner kronor – på en kampanj som ska få brittiska bilförare att sluta prata i mobilen när de kör.

De vill förebygga livsfarliga olyckor.

Men enligt svenska NTF har inga trafikolyckor i Sverige orsakats av att föraren pratat i mobilen.

Inte ens med hands-free bör man prata i mobilen när man kör bil. Åtminstone inte i England. Där ska en påkostad reklamkampanj stävja allt mobilprat i bilen.
Foto: Mats Fogeman
Inte ens med hands-free bör man prata i mobilen när man kör bil. Åtminstone inte i England. Där ska en påkostad reklamkampanj stävja allt mobilprat i bilen.

Att tala i så kallad ”hands-free”, med öronsnäcka, i mobilen är nästan lika farligt som att hålla den i handen när man kör.

Det visar studier, enligt den engelske trafiksäkerhetsministern David Jamieson.

En brittisk organisation som arbetar för högre säkerhet på vägarna har länge krävt ett förbud mot att tala i mobilen medan man kör.

Mobilpratare har dödat minst 17 personer i Storbritannien, hävdar The Royal Society for Preventing Accidents.

Omöjligt att kontrollera

Men trafiksäkerhetsministern menar att laglydigheten vore omöjlig att kontrollera.

- Det mest distraherande är när de talar i telefonen, inte när de håller i den. Hur vet man att någon för ett samtal i den? De kan alltid säga att de sjöng till radion.

David Jamieson anser dock att säkerheten är ett problem.

Så istället för lagstiftning satsar den brittiska regeringen på en kampanj.

Sverige: Lagstiftning inte aktuellt

Lagstiftning mot mobilprat bakom ratten är definitivt inte aktuellt i Sverige.

- Det går inte att förbjuda, säger Thomas Carlson, mediechef på NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande.

Till den brittiske ministerns påstående att det är farligt att prata även med ”hands-free” är han skeptisk.

- Man pratar ju när man åker två också, säger han.

- Vägverket gör djupstudier av alla trafikolyckor för att få klarhet i hur de har gått till. Ingen sådan studie visar att samtal i mobilen har orsakat olyckan.

Motstridiga resultat

Han påpekar att det finns mycket forskning om hur bilförare påverkas av mobilen men de har givit motstridiga resultat.

- Det finns även forskning som visar att man blir en bättre förare efter ett glädjande samtal och tvärtom.

Simone Söderhjelm