Statligt anställda svindlade för miljoner

Använde jobbtelefonen för att få mobilbonus

NYHETER

Statligt anställda har svindlat bort över 100 miljoner kronor på telefonbedrägeri.

Nu spärras Comviqs bonussystem så att anställda inte kan ringa från jobbet till sina mobiler för att samla pengar till sin samtalspott.

För varje minut som någon ringer till Comviq kontantkort får ägaren 25 öre i sin samtalspott. Tjänsten har missbrukats och statliga myndigheter har upptäckt stora bedrägerier.

- I blygsamma tal handlar det om 100 miljoner kronor eller 1000-tals fall. Det är sådana fall som vi upptäckt, men det finns givetvis ett stort mörkertal, säger Hans G Larsson, presschef vid Telia Sverige.

I de flesta fall handlar det om att anställda ringt upp sitt comviqnummer och sedan låtit luren ligga. Varje minut har gett 0,25 kronor rakt ner i samtalspotten - och skyhöga räkningar för det statliga verket.

Flerpartssamtal

Det finns också mer avancerade tillvägagångssätt. Bland annat har personer använt sig av flerpartssamtal för att kunna tanka flera kontantkort samtidigt.

Ett annat exempel är det som drabbade Patent- och registreringsverket: Någon ringde upp deras fax och beställde blanketter som sedan automatiskt skulle skickas till beställarens fax. I det har fallet uppgavs dock ett mobiltelefonnummer istället för faxnummer. Resultatet blev att faxen ringde upp mobilen gång på gång. Och ägaren till mobilen tjänade stora summor, upp till 7 500 kronor.

Men Comviq har inga planer på att ta bort tjänsten.

- Kunderna tycker att tjänsten är jättebra. Sedan har det förekommit ett missbruk som vi är medvetna om. Men tyvärr kommer det alltid att finnas människor som missbrukar system, säger Malin Rydberg, informationschef för Comviq.

Stoppar bonusutdelning

Kammarkollegiet som samordnar säkerheten på statliga bolag har nu tillsammans med Tele2 / Comviq stoppat själva bonusutbetalningen vid samtal från myndigheters telefoner.

Huruvida tjänsten uppmanar till brott vill Bo Palmqvist, säkerhetschef vid Kammarkollegiet, inte svara på.

- Men visst, de som är lite tekniska kunniga kan lätt genomföra ett renodlat bedrägeri, säger han.

Men när bonusutbetalningen stoppas ser Telia andra problem.

- Personer kommer fortfarande att försöka tanka sina mobiler, men nu kommer pengarna inte gå till ägarens samtalspott utan till Comviq. Bolagen förlorar alltså ändå sina pengar, säger Hans G Larsson.

Kammarkollegiet försöker undvika detta och har gått ut med information till de statligt anställda.

Maria Gners