Dagens namn: Verner, Valter
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Nyheter

Växlelfel bakom urspårat tåg

Sju dog i olyckan utanför London

En felaktig växel anses vara orsaken till den stora tågolyckan norr om London i fredags. I hög fart plöjde en av vagnarna fram över perrongen på stationen Potters Bar. Sju människor dog.
DET GICK FÖR FORT Tåget skulle inte stanna på den lilla stationen och rusade förbi - utan att sänka farten.   DET GICK FÖR FORT Tåget skulle inte stanna på den lilla stationen och rusade förbi - utan att sänka farten. Foto: reuters

De haveriutredare som granskat tågolyckan norr om London meddelar att en felaktig växel orsakade olyckan.

Enligt BBC har avslöjandet lett till att omkring 120 växlar kontrollerats runt om i landet. Källor från banverket Railtrack säger att det bara rör sig om rutinkontroller.

Chefen för Railways, Dr Alan Sefton, sa till BBC att ”vi är redan på det klara över vad som orsakade kraschen – faktumet att växlarna inte fungerade under det här tåget”.

Sju människor omkom i olyckan och 90 skadades. För sex av de skadade var tillståndet på lördagen kritiskt.

John Armitt, chef för det privatiserade banverket Railtrack, kunde inte med säkerhet uppge när den aktuella växeln hade inspekterats senast. Han visste inte på lördagen om växeln vid Potters Bar hade bytts ut efter olyckan för två år sedan.

Snabbtåget, på väg från London till King"s Lynn i Norfolk, gick i 160 kilometer i timmen när det passerade Londonförorten Hertfordshire.

Tåget skulle inte stanna i den lilla staden och sänkte därför inte hastigheten. Inne på stationsområdet spårade tre av de fyra vagnarna ur.

Den sista vagnen kastades upp på perrongen. Vagnen landade på sidan och körde över allt i sin väg innan den fastnade mellan perrongen och taket.

Människorna som kom i vägen hade inte en chans. Tåget slog också i en bro som rasade.

- Det är tågdelar överallt. Folk är illa skadade, berättade ögonvittnet Nicholas Anastasiou minuterna efter kraschen.

- Tåget gick i mycket hög hastighet och när det träffade bron hördes ett riktigt, riktigt kraftigt oväsen, och jag kände det också. Jag har aldrig sett eller hört något liknande i hela mitt liv, berättade Jeremy Birchell som såg olyckan från sitt kontor.

När den svåra olyckan summerats hade sju människor dödats. För sex av de skadade var tillståndet på lördagen kritiskt, totalt uppges 90 personer vara lindrigare skadade.

UD hade på lördagen inga uppgifter om några svenskar fanns bland de skadade.

Olycksplatsen ligger bara åtta kilometer från Hatfield där fyra människor dog i en snarlik olycka hösten 2000. Utredningen visade att orsaken var ett rälsbrott och Hatfield blev en symbol för det nedgångna järnvägsnätet i landet.

I höstas återtog staten det privatiserade banverket Railtrack efter att bolaget gått i konkurs.

Även om Railtrack tidigare var privatägt får Tony Blairs regering skulden för vanskötseln av järnvägsnätet eftersom staten är ytterst ansvarig för vilka krav som ställs.

Tågbolagen kommer också att få det tufft i den kommande debatten.

De är ökända för bristande säkerhet. Antalet tåg som dundrar mot rött visar inga tecken till att minska trots de många olyckorna.

Sedan 1996 har över 60 människor dödats i tågolyckor i Storbritannien.

En av dem som omkommit var den kände svenske radiojournalisten Marcus Ölander.

Jens Kärrman, Frida Johansson
SENASTE NYTT

Nyheter

Visa fler
Om Aftonbladet