"Flygindustrin är i en djup kris"

Läs chattet med SAS informationsdirektör Hans Ollongren

NYHETER

Hur ska SAS tas sig ur krisen? Hur drabbas pasasagerarna och de anställda? Och hur hårt slog händelserna den 11 september?

Det och mycket annat fick Aftonbladets läsare svar på i chattet med SAS informationsdirektör Hans Ollongren.

Här läser du det i sin helhet.

Hans Ollongren säger: Hej, jag heter Hans Ollongren. Nu är jag beredd att svara på era frågor.

Joakim säger: Vilken är den främsta orsaken till er förlust anser du?

Hans Ollongren säger: Det finns flera orsaker. Flygindustrin är i en djup kris efter händelserna den 11 september. Vi ser också stora förändringar i resebeteende hos våra stora kunder, vilket ger stora förluster

alfons säger: Hur ska ni vända krisen?

Hans Ollongren säger: Vi har ett antal omfattande projekt på gång för att vända krisen, exempelvis ska vi förändra det sätt som vi producerar våra tjänster. Vi ska förändra vår organisation så att den blir mer effektiv.

Kenth H säger: Vilket har slagit hårdast mot företaget, 11 september eller priskartellen?

Hans Ollongren säger: Den 11 september, ingen som helst tvekan.

Erker säger: Hej!

Törs man köpa SAS aktier nu, kursen dalade med 4 kronor.

Hans Ollongren säger: Jag tycker absolut att man ska våga köpa SAS-aktier. SAS är ett oerhört stabilt företag med goda utvecklingsmöjligheter.

Kristian säger: Kommer det något mer "sparpaket" som innebär

att fler av de anställda kommer bli uppsagda?

Hans Ollongren säger: Nej, inga sparpaket av den typen är planerade. Det vi nu pratar om är vardaglig rationalisering.

Endea säger: Finns det någon risk att SAS går i konkurs?

Hans Ollongren säger: Nej, det gör det inte. SAS är ett mycket solitt företag, men vi måste se över vår kostnadsstruktur för att säkra framtiden.

Olle säger: Hur känns det att komma till en informationsavdelning som läcker som ett såll? Jag tänker närmast på den senaste läckan

att uppgiften om Ehrlingskan kom ut i förväg?

Hans Ollongren säger: Den läckan kom inte från informationsavdelningen, den måste ha kommit ut på något annat sätt. Dessutom innehöll läckan fundamentala felaktigheter och därför kan vi inte ta den seriöst.

Helene säger: Hur kan du säga att SAS har goda utvecklingsmöjligeheter när de drar in flygturer som är så viktiga för folket i glesbygd

Hans Ollongren säger: SAS måste för att kunna överleva i framtiden vara ett lönsamt företag. Vissa linjer vi har lagt ner är olönsamma och därför måste vi vidta åtgärder. Vi hoppas att dessa linjer istället kan flygas av någon annan så att man säkrar trafikförsörjningen av dessa destinationer.

Kenth H säger: Finns det en maktkamp i SAS?

Hans Ollongren säger: Nej, det gör det inte.

Pousette säger: Hur kommer flygavgångerna i sommar påverkas av de här?

Hans Ollongren säger: Inte alls. Sommarens plan ligger och kommer inte att förändras.

CA 1 säger: "Nya katastrofsiffror" säger pressen, men dessa resultat var väl väntade? Ser åtgärdsprogrammen ut att ge någon effekt under det närmaste året?

Hans Ollongren säger: Siffrorna var väntade och avviker inte mycket från vad övriga flygbolag presenterar. Vi är övertygade om att åtgärdsprogrammen kommer att ge effekt, både i år och framför allt nästa år.

qanden säger: Förstod du direkt att det skulle gå dåligt för SAS när du hörde om WTC-attacken???

Hans Ollongren säger: Ja, absolut. Jag insåg med en gång att det här skulle påverka hela flygindustrin.

Molle säger: Ge mig ett skäl till varför jag skall köpa aktier i SAS.

Hans Ollongren säger: SAS är ett finansiellt mycket starkt företag. Vi har en hemmamarknad som ligger geografiskt på ett sådant sätt att det finns stora behov av flygtransporter. De åtgärdsprogram som nu genomförs ger skäl till optimism inför framtiden.

calle säger: Tycker du att hotet är stort från de som försöker konkurera? tex Goodjet, Ryanair etc?

Hans Ollongren säger: Ja. Hotet är stort och det är därför som vi måste anpassa oss till vår nya omvärld.

Daniel_ume säger: Är det verkligen så kritiskt som man kan tro i tidningarna?

Hans Ollongren säger: Hela flygindustrin är i en svår situation och SAS jobbar oerhört hårt för att vi ska komma väl ut ur den rådande krisen.

tariemo säger: Har SAS planer att ingå samarbete liknande ERICSSON-SONY affären med något bolag?

Hans Ollongren säger: Vi har samarbeten med andra företag inom ramen för STAR-Alliance. Detta fungerar utmärkt och kan eventuellt jämföras med Sony-Ericsson.

Nisse säger: Hur möter ni konkurrensmyndigheternas "attack" på ert bonusprogram på er hemmamarknad, när era konkurrenter inte har samma begränsningar?

Hans Ollongren säger: Detta är ett stort problem. Vi försöker övertyga konkurrensmyndigheterna om att vi måste ha konkurrens på lika villkor. Än så länge har vi misslyckats i den debatten.

Kenth H säger: På vilket sätt kommer det att bli bättre när ni delar upp bolaget i fyra enheter?

Hans Ollongren säger: De enheter som nu skiljs ut kan då konkurrera som oberoende bolag med andra tjänsteleverantörer inom dessa områden på ett mer fristående sätt, de får större kommersiell frihet.

Nisse säger: Kommer inte SAS på sikt bli ett matarbolag till ett större bolag - t ex Lufthansa? Kommer inte STAR-Alliance samarbetet i förlängningen innebära just detta?

Hans Ollongren säger: Inte om vi får ordning på vår kostnadsstruktur. Då har vi säkrat vår framtid som en större

aktör på marknaden.

MD80 säger: Hej Hans!

Kommer ni att lägga ner ännu mer flyglinjer till följd av förlusterna?

Hans Ollongren säger: Det är ingenting mer som är planerat just nu. Tvärtom kanske vi kan återintroducera några linjer om vi kan sänka våra kostnader.

Hans Ollongren säger: Tack för bra frågor och visat intresse! Hoppas att ni flyger med oss i framtiden. Vänliga hälsningar / Hans