Claes jobbar två pass - om dagen

T-baneförarna har fått nog - går ut i strejk på fredag

1 av 2 | Foto: LOTTE FERNVALL
ohållbart Han går till jobbet två gånger samma dag. Claes Bodén, 48, har jobbat som tunnelbaneförare i 30 år, men nu börjar arbetsförhållandena bli alltför tuffa.
NYHETER

T-baneföraren Claes Bodén, 48, har ledsnat på sina usla arbetstider. Han tvingas gå till jobbet två gånger samma dag.

- Det är jobbigt, man hinner inte göra något vettigt under de lediga timmarna, säger han.

På fredag går de tåganställda i strejk för bättre arbetstider.

Pingstrafiken hotas av kaos. Det enda som kan stoppa den hotande strejken är att parterna i konflikten, fackförbundet Seko och arbetsgivarorganisationen Almega, accepterar ett bud från medlarna.

- Men det verkar väldigt låst. Jag har svårt att se någon annan lösning än en strejk, säger Claes Bodén.

Han är en av dem parterna träter om.

Han har en så kallad delad tjänst.

13 timmars arbetspass

Det innebär i praktiken att Claes Bodén har 13 timmars arbetspass med fyra timmar ledigt mitt på dagen.

Arbetsdagen börjar 06.30 och pågår till 10.57. Därefter är det rast till 15.09 då nästa pass, som sträcker sig till 19.10, tar vid.

- Bor man långt från stan så hinner man inte ens åka hem. Då går man och tränar, ligger och läser eller sitter på stan och fikar, säger Bodén, som kört t-bana i 30 år.

- För den som har små barn är arbetstiderna extra jobbiga. De hinner varken hämta eller lämna på dagis.

Arbetsgivaren Connex vill behålla de delade tjänsterna eftersom de ger högst bemanning under rusningstid. På morgonen och på eftermiddagen.

Men konflikten handlar inte bara om de delade tjänsterna.

Jobbar två eller tre helger

- Vi vill också ha rätt till ledigt varannan helg. Det är ingen självklarhet i dag, säger Bodén.

De nyanställda i tunnelbanan har ofta scheman där de jobbar två av tre helger. Och där de inte vet exakt vilken arbetstid de har förrän två dagar i förväg.

- Det här är jätteviktigt. Vi har slagits för bättre tider i tio år nu och ingenting har hänt, säger Bodén.

Också hans kollega Anders Sanglert, 40, som kört tunnelbana i tre år, tror att det verkligen blir strejk till pingst.

- Vi måste få bättre arbetstider. Som det är nu kraschar hela det sociala livet. Man hinner inte göra något annat än att jobba, säger han.

Övertygad om en strejk

Karl-Göran Mattson, förhandlare för Seko, räknar med ett bud från medlarna tidigast i eftermiddag.

- Men jag är helt övertygad om att det blir strejk, säger han.

Konfliktvarslet berör 11 000 anställda inom hela tågtrafiken, bland annat på SJ, Connex, Citypendeln och Tågkompaniet.

I första etappen, som bryter ut på fredag, tas 880 personer ut i strejk. Övriga är förbjudna att arbeta övertid.

På tisdag, den 21 maj, trappas konflikten upp och ytterligare 1 600 tas ut i strejk.

Seko - facket för service och kommunikation.

Almega

Här är parterna i trafikkonflikten:

Så drabbas du av tågstrejken:

Anette Holmqvist