Eva fastnade i t-banetåget och släpades på perrongen

1 av 2
Aftonbladet i går.
NYHETER

Dödsolyckan vid Rådmansgatan var ingen enstaka händelse.

- Det kunde lika gärna ha varit jag som dött, säger Eva Matlein, 81.

För ett och ett halvt år sedan skulle hon ta tunnelbanan från Hökarängen i södra Stockholm.

- Jag hann bara stiga in med ena benet innan dörrarna slog igen kring min vrist och tåget kör i väg, berättar hon.

Samtidigt som hon faller baklänges och dras längs perrongkanten känner hon hur benen i fotleden trasas sönder. Vittnen lyckas få tågföraren att stoppa tåget i sista stund.

"Det kunde ha varit jag"

I dag kan Eva Matlein bara konstatera att hon då var närmare döden än hon vågat inse.

- Det som hände på Rådmansgatan kunde lika gärna ha hänt mig. I stället klarade jag mig med en förstörd vrist som aldrig blir bra, säger hon.

Olyckan har gjort henne paniskt rädd för tåg. Först efter att noga ha förvissat sig om att inget tåg är på ingående törs hon darrande gå ut på perrongen för att bli fotograferad.

Efter mycket besvär har hon fått Connex försäkringsbolag If att betala ut ersättning för utlägg. Nästan två år efter olyckan har hon också fått 7 000 kronor för sveda och värk.

- Deras förtroendeläkare har aldrig undersökt mig. Ändå hävdar han att jag varit sjuk i bara tre månader trots att jag fortfarande inte kan gå ordentligt och att foten aldrig kommer att bli helt bra, säger hon.

Flera liknande olyckor, med både barn och vuxna, har inträffat med de nya vagnarna sedan de infördes 1997.

Åtta allvarliga incidenter

- Vi har haft åtta allvarliga incidenter under de senaste fem åren. Men det har varit lika många med de gamla vagnarna under samma period, säger Lars Ericsson, trafikchef på Connex.

Föremål på upp till 3,5 cm kan fastna utan att tåget stoppas. SL har provat att installera sensorer i gummilisterna men avbrutit försöket eftersom systemet var opålitligt och orsakade onödiga stopp i trafiken.

Olle Castelius