Vild strejk kan stoppa t-banan

Missnöje med avtalet – risk för kaos redan i dag

NYHETER

Strejkhotet för tågtrafiken är långt ifrån över, trots förra veckans avtal.

Missnöjet över fackets agerande pyr bland medlemmarna.

Aftonbladet kan i dag avslöja långt skridna planer på en vild strejk i Stockholms tunnelbana med start i morgon.

I torsdags kom LO-facket Seko, som organiserar yrkesgrupperna inom spårtrafiken, överens med arbetsgivarorganisationen Almega. Den varslade tågstrejken som skulle trätt i kraft i fredags blåstes av.

Men upprördheten över att Sekos förhandlingsdelegation gick med på medlarbudet är mycket stor bland många medlemmar. Tunnelbaneförarna i Stockholm är nu beredda att föra konflikten vidare utan facket.

– Det kommer att bli kaos. I morgon ska vi ha ett möte med facket för att ge dem en sista chans, och sedan gå ut i vild strejk, säger en tunnelbaneförare i Stockholm som vill vara anonym.

– Den som säger något om detta förlorar jobbet.

Maskning kan börja redan i dag

Redan i dag kan störningarna börja, enligt flera personer Aftonbladet talat med. En ”maskningsaktion” har planerats sedan i torsdags, och går ut på att tunnelbaneförarna avsiktligt kommer att försena tågen.

Enligt Per Johansson, tunnelbaneförare och ordförande för gröna linjens Seko-sektion, tog blanketterna för utträde ur facket slut i torsdags.

– Att förbundsstyrelsen skrev på var ett enormt svek mot medlemmarna. Jag har svårt att motivera varför de ska stanna kvar i facket.

– Läget är allvarligt, det kan hända vad som helst under veckan, säger Per Johansson.

Tolkningarna om vad avtalet egentligen betyder går isär. Den stora stötestenen har varit arbetstidsfrågan, och Sekos förhandlingsdelegation menar att man fått igenom de flesta av sina krav. Det nya avtalet ska bland annat förhindra två arbetspass samma dag.

Men Per Johansson anser inte att några av fackets krav gått igenom, varken när det gäller arbetstider eller lön.

– Det finns vissa förbättringar i det centrala avtalet, men det gäller inte förrän det omförhandlats lokalt. Och då har vi ingen strejkrätt kvar, säger Per Johansson.

”Vi satt i ett pressat läge”

– Det som skrivs centralt har största betydelse. Det kommer att slå igenom lokalt också, säger Karl-Göran Mattsson, biträdande förhandlingschef på Seko.

Trots den mycket hårda interna kritiken försvarar han beslutet att gå med på medlarbudet.

– Vi satt i ett pressat läge. Kollektivtrafiken är ett tacksamt objekt eftersom en strejk där slår så hårt mot allmänhet. Det fanns med i bilden, säger Karl-Göran Mattsson.

Krav på förbundsstyrelsens avgång hörs nu.

– Vi kommer att ta strid mot förbundsstyrelsen. Det enda sättet att rädda medlemmarna kvar i Seko och LO är att lokalt ta strid för demokratin, säger Per Johansson.

Så ser det nya avtalet ut

Tobias Brandel