Nu är vi 1,4 miljoner som läser Aftonbladet – varje dag

Professor: Presshistoriens största sensation

1 av 2
NYHETER

Aftonbladet har nu nästan dubbelt så många läsare som Expressen.

Vi har fått hundratusentals nya läsare de senaste åren – samtidigt som konkurrenten störtdykt.

– Aftonbladets utveckling är presshistoriens största sensation, säger medieprofessor Karl-Erik Gustafsson.

Sifos Orvestomätning – annonsörernas främsta verktyg när det gäller att välja rätt tidning att annonsera i – presenterades i går.

Det är inte antalet sålda exemplar som mäts, utan hur många som verkligen läser de olika dagstidningarna.

”Oerhört hög siffra”

Aftonbladet lästes av 1 403 000 personer på vardagarna under första kvartalet i år.

– Det är en oerhört hög siffra. Våra offensiva satsningar de senaste åren har visat sig vara riktiga, säger Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin.

Samtidigt visar Expressen en katastrofal minskning under de senaste åren: från nästan 1,2 miljoner läsare 1996 – till 791 000 i den senaste mätningen.

Aftonbladets största satsning under senare år, Sportbladet, har kopierats av den Bonnierägda konkurrenten två gånger.

”Fantastisk skjuts”

Men detta har inte hjälpt. Sportbladet har ökat i varenda Orvestomätning sedan bilagan startades för drygt två år sedan.

En normal vardag läser 1 043 000 personer vår rosa tidning, en ökning med nästan 30 000 läsare sedan förra mätningen.

– Vi har haft en fantastisk skjuts framåt. Hela Sportsverige pratar om Sportbladet. Vi har blivit en självklar del i alla idrottsintresserades vardag. Nu lägger vi in ännu en växel inför fotbolls-VM, säger sportchefen Lars Östling.

Utöver de drygt 1,4 miljoner tidningsläsarna har aftonbladet.se ungefär 1,1 miljoner besök varje vardag.

Aldrig i Aftonbladets snart 172-åriga historia har vi lästs av så många.

Saknar motstycke

Karl-Erik Gustafsson, professor i massmedieekonomi vid Göteborgs universitet, säger att det inte är någon tillfällighet att gapet mellan kvällstidningarna är så stort:

– Aftonbladet har långsiktigt och systematiskt byggt sin tidning på ett sätt som Expressen inte lyckats med. Kombinationen av en bred, folklig nyhetstidning och specialiserade bilagor går hem.

Gustafsson säger att Aftonbladets utveckling saknar motstycke i svensk tidningshistoria.

– Det är dessutom intressant att bytet av chefredaktör för några år sedan inte fått någon negativ effekt. Normalt skakar en tidning till och tappar läsare då en chefredaktör slutar, men Aftonbladet har i stället stärkts.

Oisín Cantwell