Föraren riskerar åtal efter kraschen

"Jag följde efter en minibuss"

1 av 2 | Foto: claus hansen
skadad – men vid liv Bussen från det svenska bolaget MS Tours på väg till Norrköping tog fel väg genom passkontrollen i Gedser och hamnade i personbilsfilen. Men bussen var en meter för hög och körde rätt in i taket. Fyra människor dog, 13 är skadade - varav två allvarligt.
NYHETER

GEDSER

Den 30-årige föraren såg aldrig varningsskyltarna.

Med full kraft körde han den dubbeldäckade bussen rakt in i en tjock järnbalk vid Gedsers färjeterminal.

Nu misstänks han för brott och riskerar åtal.

Fyra svenskar, tre kvinnor och en man, dödades omedelbart.

Enligt polismästare Torben Jensen i danska Falster Nykøbing kommer chauffören sannolikt att åtalas. Just nu misstänks han i första hand för brott mot danska vägregler.

-Han var inte påverkad av något enligt de första testerna, säger Jensen.

- Det är möjligt att det tillkommer misstankar om oaktsamhet och vållande till annans död. Om det blir ett åtal också för detta är något vi tar ställning till senare.

Chauffören kommer inte att hållas kvar i Danmark utan återvänder till Sverige under onsdagen.

Det var vid 16-tiden i går som den dubbeldäckade bussen från MS Tours i Norrköping kom med färjan från Rostock till Gedser.

På bussen fanns 45 svenskar med bosniskt ursprung som varit på semesterresa till Sarajevo, Banja Luka och andra platser i Bosnien. Och tre busschaufförer.

"Försökte bromsa"

Bussen lämnade färjan som sista fordon, försenad av en lastbil som stod framför den.

- Jag försökte minska avståndet till bilarna framför mig. Jag följde efter en minibuss och en personbil, berättar den 30-årige föraren i det första polisförhöret.

Bussföraren säger att han aldrig såg markeringarna i vägbanan som skiljer bussar och lastbilar från personbilar vid utfarten från färjeterminalen.

Ett 30-tal meter från halvtaket med den tjocka järnbalken, där passen tidigare kontrollerades, finns sensorer som läser av om fordonet som närmar sig är högre än det 3,3 meter höga halvtaket.

Sensorerna utlöser ett blinkande larm och röda lampor tänds vid halvtaket. Föraren säger att han aldrig såg varningarna.

- Först när jag närmade mig såg jag att det var för lågt för bussen. Jag försökte bromsa, säger föraren.

Polisen har beräknat att bussen höll 40 km i timmen när föraren började bromsa.

- Det var ingen onormalt hög hastighet, säger polismästare Torben Jessen i Nykøbing.

Men det var för sent att bromsa. Den cirka fyra meter höga bussen brakade rakt in i järnbalken. Övre delen av bussen pressades bakåt fyra meter och de som satt längst fram på övre däck hade inte en chans att undkomma.

Överlevande från övre däck berättar att det blev kaotiskt med skrikande, skadade människor.

Allvarligt skadade

Antalet dödsoffer kan komma att stiga. I natt svävade en allvarligt skadad mellan liv och död på Rigshospitalet i Köpenhamn.

Ytterligare en svårt skadad vårdas där. På sjukhuset i Nykøbing Falster finns elva skadade. En kvinna har fått ena armen amputerad och en man har en allvarlig benskada.

På sjukhuset i Nyköbing inrättades ett kriscentrum med psykologer och präster som tog hand om de 28 chockade men fysiskt oskadda passagerarna.

Den svåra bussolyckan i Gedser i går är den andra svåra olyckan i Danmark på lite drygt ett år med svenskar inblandade. I februari förra året dödades tre svenskar när en buss körde in i Knippelsbro i Köpenhamn.

Efter förhöret togs bussföraren om hand av psykologer.

Läs mer om bussolyckan

Thomas Gustafsson, Per-Ola Ohlsson, Caroline Olsson