Slipp bilköerna - delar av Södra länken öppnas

Första sträckan färdig i morgon - om en vecka flyttas trafiken på Nynäsvägen

1 av 2 | Foto: Gunnar Ask
Snart färdigt Om en vecka kan bilarna börja trafikera Nynäsvägens norrgående fält under rondellen, något som kommer att lätta på bilköerna.
NYHETER

I morgon öppnas Södra länkens första riktiga sträcka.

Den helt nya påfartsrampen för trafik in mot centrum från Enskedevägen och Sofielundsvägen tas då i bruk.

Om en vecka inleds den stora omflyttningen när Nynäsvägen sänks ner i sitt slutliga läge.

Södra länken består inte enbart av tunnlar, för att bilisterna ska kunna komma ner till lederna byggs sju nya trafikplatser.

Största trafikplatsen är Skärmarbrink i höjd med Sofielundsplan.

Ny rondell

I snart tre år har det grävts och sprängts för Södra länkens anslutningar till Nynäsvägen. Nu börjar groparna anta former som liknar riktiga vägar.

En helt ny rondell byggs ovanför Nynäsvägen, som grävts ner åtta meter under Enskedevägen–Sofielundsvägen. På båda sidorna av Nynäsvägen blir det nya ramper till och från tunnlarna, men också en ny påfart mot Stockholm – och det är den som öppnas i morgon, fredag.

Mindre köer

Därmed slipper bilisterna från Enskedevägen och Sofielundsvägen den besvärliga påfarten på den tillfälliga bron och kan köra ut på Nynäsvägen en bra bit längre bort där det inte är lika trångt.

En omläggning som verkligen kommer att lätta på kötrycket är när den norrgående trafiken flyttas ner till nya Nynäsvägen.

Det sker med början om en vecka, och man tar fil för fil. Hela flytten ska vara klar före midsommar.

Efter semestrarna är det dags för även den sydgående trafiken att bli flyttad.

Helt färdig 2004

Den provisoriska bron rivs sedan i början av september. Då kan den nya rondellen byggas helt klar, samtidigt som bygget med avfarten från Södra länken på Globensidan inleds.

Inom kort blir det omläggningar även vid Årstalänken, Huddingevägen och Hammarby Fabriksväg.

När Södra länken är färdigbyggd 2004 kommer cirka 60 000 fordon att färdas i tunnlarna under varje dygn.

Sven-Anders Eriksson