Räddningsinsatser den 11 september får kritik

NYHETER

NEW YORK

En konsultfirma riktar svidande kritik mot hur New Yorks brandförsvar betedde sig efter attackerna mot World Trade Center den 11 september. Särskilt brast det i kommunikation, samordning och disciplin, hävdar utredarna.

Uppgifterna publicerades i lördagens New York Times, som tagit del av en preliminär rapport från konsultfirman McKinsey & Co.

Utredarna drar slutsatsen att problem med radiokommunikationen medförde att befäl förlorade kontakten med brandmän som begett sig in i byggnaderna. Livsviktig information nådde därför aldrig brandmän som befann sig högt upp i husen.

Bristande disciplin ledde enligt konsultfirman till att brandmän skyndade sig till katastrofområdet utan att först anmäla sig till sina befäl vid de på förhand bestämda samlingsplatserna.

Brandmännen hade dessutom nästan ingen kontakt alls med polisen, hävdas det i rapporten. Det fick konsekvensen att brandförsvaret inte fick uppgifter från de polishelikoptrar som bevakade hur byggnaderna påverkades av elden och hur branden spred sig på de övre våningarna.

"Denna brist på information begränsade deras förmåga att bedöma helhetssituationen", står det i rapporten enligt New York Times.

Enligt utredarna hade räddningstjänsten även problem med att skicka ut och hålla koll på var ambulans- och sjukvårdspersonal befann sig.

Konsultfirman noterar att angreppet var exceptionellt och fordrade ovanligt mycket samordning. Samtidigt uppmanas staden och delstaten New York att se till att brandförsvaret förbättrar sin planering, granskar delar av utbildningen, införskaffar en hel del ny teknik och gör samordningen med andra grenar av räddningstjänsten effektivare. Annars kan New Yorks brandförsvar inte "utföra sitt uppdrag gentemot New York-borna".

Den slutgiltiga rapporten offentliggörs den kommande veckan.

Över 2 800 människor omkom i attackerna, varav 343 brandmän och 23 poliser.

TT-Reuters