Vin & Sprit: Vi visste ingenting

NYHETER

Margareta Nyström, informationsdirektör på Vin & Sprit, säger att hon inte kände till sponsringen av Pent-house-tävlingen.

- Vi fick veta det i dag genom er i media.

Margareta Nyström tar avstånd från lanseringen i USA.

- Det är verkligen ett olycksfall i arbetet. Det stämmer inte med våra värderingar. Det har brustit i omdöme helt enkelt.

Hos vem?

- Marknadsföringen i USA sköts av vår distributör, Crillon.

Har ni varit i kontakt med dem i dag?

- Ja, för att få det här med Penthouse bekräftat. Att det var så.

Men det här har ju pågått under 2002. Var ni inte informerade?

- Självklart! Men det man pratar om är de stora dragen. Varje litet enskilt evenemang är ingenting man rapporterar om. Och just här råkade det gå på fel sida av gränsen.

- Det var ett speciellt evenemang där vi var med som en av sju-åtta sponsorer. Och där vi stod för drinkar.

I vems namn stod sponsringen? OP:s eller Crillons?

- Det var OP, för märkets skull.

Vad säger du om uppgifterna att ni bjuder ungdomar på gratissprit?

- Det har jag inte alls hört talas om. Är det så, är det helt i strid med våra riktlinjer och värderingar. Vi vänder oss till vuxna, inte ungdomar.

Tänker ni kontakta Crillon om detta?

- Naturligtvis ska vi ta kontakt. Så här ska det inte gå till.

Anette Holmqvist, Leif-Åke Josefsson