"Det här är helt oacceptabelt"

Vin & Sprits ledning: Vi kände inte till porr- kampanjen i USA

NYHETER

Vin & Sprits styrelse tar avstånd från sponsringen av den amerikanska porrtidningen Penthouse.

- Jag är lika upprörd som alla andra. Vi kommer att ha en diskussion i vår styrelse om detta, säger Peter Lagerblad, vd för Vin & Sprit.

Verkställande direktören för Vin & Sprit Peter Lagerblad visste inget om den amerikanska porrkampanjen innan Aftonbladet skrev om den.
Foto: LASSE ALLARD
Verkställande direktören för Vin & Sprit Peter Lagerblad visste inget om den amerikanska porrkampanjen innan Aftonbladet skrev om den.

I går avslöjade Aftonbladet att Vin & Sprits USA-lansering av nya vodkan OP är kopplad till porrtidningen Penthouse.

Det utlöste febril aktivitet i bolagsstyrelsen.

Statssekreterare Pär Nuder, statsminister Göran Perssons högra hand, är en av styrelsens elva medlemmar. Han kontaktade omedelbart vd Peter Lagerblad.

- Jag har begärt att på nästa styrelsesammanträde få en redogörelse för Vin & Sprits marknadsföringsplaner utomlands. Sånt här får inte inträffa, säger Pär Nuder.

Årets utvikningstjej

Aftonbladet var i går i kontakt med tio av Vin & Sprits styrelsemedlemmar.

Sex valde att uttala sig.

Och samstämmigheten var stor. Samtliga tog avstånd från kopplingen till Penthouse och porrtidningens omröstning om 2002 års hetaste utvikningstjej, "Pet of the year".

Peter Lagerblad, styrelseledamot och vd, är på tjänsteresa i Frankrike.

Hur fick du veta om Vin & Sprits koppling till Penthouse?

- I går, via er i media. Det är vår distributör Crillon i USA som utfört detta. Och det är sponsring som inte alls stämmer med de värderingar Vin & Sprit står för.

Har du tagit kontakt med Crillon?

- Vi har varit i kontakt med ledningen för Crillon i två dagar och begärt en genomgång av vad som har hänt. Och jag har också klart uttalat att vi tar avstånd från detta, att det är helt oacceptabelt. Vi vill inte att våra produkter ska förknippas med tidningar av det här slaget, som står för en kvinnosyn vi absolut inte delar.

- Jag har talat med flera styrelseledamöter, som självfallet är lika upprörda som jag över det här.

Men hur är det möjligt att ni inte känner till en sådan här kampanj i USA?

- Man använder en distributör för att göra det. Någon detaljerad kännedom om exakt hur kampanjen läggs upp har vi inte.

- Men självfallet kommer jag mot den här bakgrunden att se över de riktlinjer vi har när vi gör avtal med andra företag om hur marknadsföring ska ske.

Har ni varit för luddiga med era direktiv?

- Vi befinner oss i en mycket känslig bransch. Den slutsats man kan dra är att vi nu får se över de rutiner vi har när vi samarbetar med andra parter.

"Åtgärder är vidtagna"

Kommer ni att behålla Crillon?

- Ja, vi har ett avtal med dem om att de ska göra en sådan här insats. Men självfallet har vi förklarat att det här är helt oacceptabelt ur vår synpunkt. Jag har begärt en ordentlig utredning från Crillon om hur kampanjen varit upplagd. Exakt när den är klar vet jag inte.

När blir nästa styrelsemöte?

- Jag tror det är runt den 20 september.

Finns det inte anledning att hålla ett tidigare möte?

- Nej, åtgärderna är redan vidtagna. Men vi har nu en klar uppgift att säkerställa att detta inte upprepas.

Anette Holmqvist, Leif-Åke Josefsson