”Hjulboja” och lag om cykelhjälm

Så vill Vägverket stoppa döden på vägarna

NYHETER

TYLÖSAND

En "hjulboja" för att hindra rattfyllerister att köra och lagkrav på cykelhjälm. Det är Vägverkets förslag för att minska antalet döda i trafiken.

Förslagen presenterades vid Motorförarnas helnykterhetsförbunds (MHF) seminarium i Tylösand, där näringsminister Björn Rosengren (s) deklarerade att Nollvisionens mål ligger fast.

Antalet döda i trafiken har ökat de senaste två åren, stick i stäv med Nollvisionens mål. Men det är för tidigt att skrota visionen, sade Björn Rosengren vid MHF:s seminarium på onsdagen.

- Regeringen satsar 364 miljarder kronor på infrastrukturen. Men det spelar ingen roll att vi bygger nya och bättre vägar om människor ändå sätter sig bakom ratten med alkohol i blodet, konstaterade Rosengren.

Han har därför utsett Vägverkets generaldirektör att leda en grupp som ska ta fram nya förslag på vad som kan göras för att påverka trafikanternas beteende.

Påtagliga sanktioner

Under våren 2003 ska utredningen presentera ett samlat åtgärdsprogram. Men redan på onsdagen avslöjade Ingemar Skogö att många av förslagen handlar om tvingande åtgärder.

- Vi ska bland annat föreslå regeringen att överväga så kallad hjulboja, ett slags lås som används för att beslagta fordon. Det finns redan i bland annat USA och Australien, där man har rätt att beslagta en bil under en viss tid från en rattonykter person, säger Skogö till TT.

Systemet med hjulboja är en direkt och påtaglig sanktion som visar att samhället reagerar skarpt mot rattfylleri, anser han.

- Sedan har det också en individualpreventiv verkan såtillvida att den som kört rattonykter inte kan att göra det igen inom en överskådlig tid.

Krav på cykelhjälm

Lagenligt krav på cykelhjälm är ett annat förslag som Skogö tror skulle kunna bli verklighet redan år 2005, förutsatt att den nya lagen föregås av en gedigen och bred kampanj mot allmänheten.

- Jag kan också tänka mig att införa ägaransvar för fortkörning, vilket innebär att ägaren till bilen som kört för fort blir ytterst ansvarig i fall där förarens identitet är oklar, säger Skogö.

Höjda böter för fortkörning och strängare villkor för yrkestrafiktillstånd är några av de andra åtgärder som enligt Skogö är nödvändiga för att minska antalet olyckor i trafiken.

- Menar man allvar med Nollvisionen så måste det till den här typen av politiska åtgärder. Det räcker inte med informativa kampanjer. Samtidigt måste allmänheten också acceptera vissa inskränktheter i sin frihet i trafiken.

Nollvisionens mål är högst 270 döda i trafiken år 2007 och fattades av riksdagen för fem år sedan. Sedan dess har drygt 2 600 människor dött i trafiken. Bara under första halvåret i år skördades 265 dödsoffer på Sveriges vägar.

Henrik Hamrén/TT