Grattis, mp & fp - ni vinner reklamvalet

Experterna betygsätter sju partiers affischer

NYHETER

Miljöpartiet vinner på humor och modet att göra något annorlunda.

Och folkpartiet får extra plus för en affisch.

Annars är det mest tummen ner för de sju partiernas valaffischer.

MEST TUMMEN NER Anders Lidzell och Niklas Bergström på reklambyrån Paradiset sågar det mesta av riksdagspartiernas valpropaganda.   http://wwwb.aftonbladet.se/vss/special/storfragan/fraga/0,1935,6505,00.html
MEST TUMMEN NER Anders Lidzell och Niklas Bergström på reklambyrån Paradiset sågar det mesta av riksdagspartiernas valpropaganda.   http://wwwb.aftonbladet.se/vss/special/storfragan/fraga/0,1935,6505,00.html

Aftonbladet lät Anders Lidzell och Niklas Bergström på reklambyrån Paradiset sätta plus på 2002 års valaffischer.

De affischer som med start vid midnatt börjar klistras upp över hela landet även om några redan smygstartat.

Bara tre partier, miljöpartiet, folkpartiet och socialdemokraterna, klarar granskningen.

"Kommittébeslut"

Fyra partier får underkänt: centern, kd, moderaterna och vänsterpartiet.

- Det viktiga är hur du säger saker. Där tycker vi att partierna brister. Miljöpartiet har åtminstone vågat säga saker på ett charmigt sätt. Där får man tänka till lite själv, säger Anders Lidzell och Niklas Berg-ström.

- I övrigt luktar det mycket kommittébeslut om vad som får sägas. Och ju fler kockar, ju sämre soppa.

Anders Lidzell och Niklas Bergström tror att trängseln i mitten, att nästan alla partier sökt sig mot mitten, bidragit.

"Det är nästan omöjligt"

- Tidigare valde man ett parti som skulle företräda en i alla frågor. Nu måste man sätta sig in i varje sakfråga för att se vilket parti man är närmast. Det är nästan omöjligt. Det är som när de första IT-produkterna kom och man skulle ut och välja mellan saker man inte visste något om.

Leif-Åke Josefsson