Nej till lag om cykelhjälm

70 procent av Aftonbladets nätläsare sågar Vägverkets förslag

NYHETER

Vägverket kräver lag på cykelhjälm till 2005.

Förslaget ska rädda liv, men det imponerar inte på Aftonbladets nätläsare.

Nästan 70 procent av de dom svarat på Dagens fråga vill inte ha hjälmtvång.

ANVÄNDER NUMERA HJÄLM Statsminister Göran Persson förärades för några veckor sedan en cykelhjälm när han besökte Gotland. Statsministern skadade tidigare under sommaren nyckelbenet när han cyklade omkull på sin svarta mountainbike i terrängen vid Harpsund. Utan hjälm på huvudet.
Foto: LARS ROSENGREN
ANVÄNDER NUMERA HJÄLM Statsminister Göran Persson förärades för några veckor sedan en cykelhjälm när han besökte Gotland. Statsministern skadade tidigare under sommaren nyckelbenet när han cyklade omkull på sin svarta mountainbike i terrängen vid Harpsund. Utan hjälm på huvudet.

- Det är onödigt att slösa pengar på en ny lag, det vore bättre att lägga dem på en kampanj som visar att hjälm är bra, säger Eddie Lidfeldt, 21.

Han och kompisen Fredrik Iggfors, 20, cyklar mycket. Båda tränar och friåker, Fredrik arbetar dessutom som cykelmekaniker.

De är helt överens om att en hjälm kan vara ett bra sätt att skydda huvudet, men de ser inga vinster med en ny lag. De säger att farorna vid övergångställ och cykelbanor som korsar trafikerade vägar kommer att vara de samma.

- Det handlar om att tänka själv – ingen blir säkrare med hjälm, säger Fredrik.

”Vem kontrollerar ringklockan?”

- Ta lagen på ringklocka. Vem kontrollerar att man har den – och vem hör den i stan? säger Eddie.

Men Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö är övertygad om att lagen är en av de åtgärder som måste till för att minska trafikdöden.

Skallskador är en vanlig dödsorsak vid cykelolyckor. Hur vanlig kan Vägverket dock inte säga, eftersom statistiken saknas.

- Det beror på hur polisen rapporterar olyckan. Det är inte alltid de tar med om cyklisten hade hjälm, säger Vägverkets Thomas Andersson.

Tio cyklister döda i trafiken

Fram till den 21 juli i år hade tio cyklister dödats i trafiken enligt Vägverkets statistik.

Sedan dess har minst en cykelolycka med dödlig utgång rapporterats. En 30 årig kvinna omkom i Kullaberg i måndags. 181 har blivit svårt skadade.

En av dem är skådespelaren Sven Wollter som cyklade omkull och fick sy igen halva ansiktet.

Han har lovat att bära hjälm hädanefter.

Aftonbladet.se har pratat med flera andra cyklister på stan. Ahmad Hashami, 55, och sonen Armin, 12, från Borås håller med om att en hjälmlag kan vara bra.

- Jag har det inte själv, men jag är försiktigare än barnen som leker och inte är så koncentrerade. Om det blev en lag skulle jag också ha hjälm, säger Ahmad Hashami.

- Men det är inte så bekvämt, säger Armin och sneglar på pappa.

Nollvisionen ligger fast

Under förra året dog 15 personer i cykelolyckor, året innan var de 24. Och lagkravet på cykelhjälm var ett av de förslag som Vägverket presenterae vid Motorförarnas helnykterhetsförbunds (MHF) seminarium i Tylösand, där näringsminister Björn Rosengren (s) deklarerade att Nollvisionens mål ligger fast.

Ingemar Skogö tror att förslaget skulle kunna bli verklighet redan år 2005. För att den nya lagen ska kunna antas anser han dock att den ska föregås av en gedigen och bred kampanj mot allmänheten.

Lås för att beslagta fordon

Ett annat av förslagen var ”hjulboja”.

- Vi ska bland annat föreslå regeringen att överväga så kallad hjulboja, ett slags lås som används för att beslagta fordon. Det finns redan i bland annat USA och Australien, där man har rätt att beslagta en bil under en viss tid från en rattonykter person, säger Ingemar Skogö till TT.

Nollvisionens mål är högst 270 döda i trafiken år 2007 och fattades av riksdagen för fem år sedan. Antalet döda i trafiken har dock ökat de senaste två åren, stick i stäv med Nollvisionens mål.

Mattias Lundell, Simone Söderhjelm