Bästa upplagan sen 1976

"Ett bättre betyg kan vi knappast få"

Lyckat radarpar Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin och vd Rolv Ryssdal är mycket nöjda med de nya siffrorna. - Vi har samlat Sveriges skarpaste pennor, säger Anders Gerdin.
Foto: Pernilla Wahlman
Lyckat radarpar Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin och vd Rolv Ryssdal är mycket nöjda med de nya siffrorna. - Vi har samlat Sveriges skarpaste pennor, säger Anders Gerdin.
NYHETER

Aftonbladets upplaga slår nya rekord. Upplagan i juli är den högsta på 26 år.

- Hela det senaste året har varit fantastiskt, säger chefredaktör Anders Gerdin.

Under juli såldes 49 800 fler tidningar per utgivningsdag än samma månad förra året. Inte sedan 1976 har Aftonbladet uppnått liknande siffror. 464 900 svenskar valde Aftonbladet framför någon annan tidning under semestern.

Framgångarna bottnar främst i ett intensivt nyhetsår. Upplagan började sin branta klättring efter terrorattacken i USA den 11 september. Sedan dess har läsarna fortsatt att välja Aftonbladet.

- Ett bättre betyg kan vi knappast få, säger Anders Gerdin.

Att höstens framgångar har hängt kvar beror på ett allt starkare nyhetsarbete, menar Anders Gerdin.

"Viktiga i folks vardag"

- Vi har egna nyheter, artikelserier, granskningar. De blir inte alltid braskande löpsedlar men ämnena är oerhört viktiga i folks vardag.

Pär-Arne Jigenius, före detta pressombudsman, håller med.

- Aftonbladets redaktion gör en tidning som är i samklang med läsarnas intressen. Tidningen fångar upp vad läsarna tycker är intressant och viktigt, säger han.

En annan förklaring till den ökande upplagan är satsningen på opinionsmaterialet i tidningen.

- Vi har samlat Sveriges skarpaste pennor i vårt kolumnistlag. Det bidrar till att göra tidningen spännande, intressant och överraskande.

"Mer resurser på nyheterna"

Statistiken visar än en gång att Aftonbladet är Sveriges i särklass största tidning. Gapet till Expressen ligger kvar på cirka 200 000 exemplar. Jämfört med Expressen, GT och Kvällsposten tillsammans är skillnaden hela 100 000 tidningar.

Men att luta sig tillbaka och lita på att siffrorna håller i sig är farligt, varnar Anders Gerdin. I tidningsbranschen kan förändringar ske mycket snabbt.

- Vi har fått en mycket bättre konkurrent i dag jämfört med de senaste åren. Det

sämsta vi kan göra är att slå oss för bröstet och tro att vi är ohotade, för det är vi inte.

I höst väntar en hel del spännande nyheter. Exakt vad det blir vill Anders Gerdin inte avslöja än.

- Men det jag kan säga är att vi kommer att satsa ännu mer resurser på nyhetsarbetet. Det är ändå kärnan i hela vår utgivning.

Experterna: Därför går det bra för Aftonbladet

Elisabeth Lindham