SJ kör X2000 med trasiga brandlarm

”Vissa är urkopplade och vissa fungerar inte”

NYHETER

Brandlarmen på X2000-tågen är ofta urkopplade på grund av fel. Ändå får tågen köras vidare.

SJ erkänner problemen. På Järnvägsinspektionen som svarar för säkerhetstillsynen känner man inte till bristerna.

Många tåg går regelmässigt med avstängda brandlarm i vagnarna. Detta på grund av att de ofta går i gång felaktigt.

SJ:s trafiksäkerhetschef Lars Svensson bekräftar problemen med de avstängda brandlarmen:

- Vissa är urkopplade och vissa fungerar inte. Men det är inte ett så kallat stoppande fel, det vill säga vi stoppar inte ett tåg om ett brandlarm inte fungerar, säger han.

Lars Svensson påminner i stället om att personalen och alla passagerare kan upptäcka en brand.

TT: Men brandlarmen ska väl ändå fungera?

- Självklart, säger Lars Svensson.

Ovetande tillsynschef

Tillsynschef Ove Andersson på Järnvägsinspektionen säger sig inte känna till bristerna på X2000-tågen. Utredningen av Törebodaolyckan förra veckan då ett lok började brinna, kommer förhoppningsvis ge besked, säger han till TT.

Enligt lokförarfacket SLFF:s ordförande Dan Gustafsson har uppskattningsvis tre av fem tåg avstängda brandlarm.

Förutom de avstängda brandlarmen är alltid automatsläckningstuberna i loken urkopplade, enligt Dan Gustafsson. Anledningen är allvarliga incidenter där läckage från de utlösta tuberna kommit in i förarhytten och nära på kvävt lokföraren.

I förra veckan utrymdes ett X2000-tåg med 270 passagerare i Töreboda sedan det börjat brinna i loket:

- Förmodligen var det inte heller inkopplat vid branden i Töreboda, säger Dan Gustafsson till TT. Annars borde branden ha släckts.

Värsta-scenario

Trafiksäkerhetschef Lars Svensson svarar undvikande på frågan om SJ har kopplat bort de automatiska släckningstuberna i loken. Enligt honom är det föremål för översyn och han kan inte svara på om tuben var inkopplad vid den aktuella händelsen i Töreboda.

Men fordonschef Jan Kyrk låter en timme senare via presschef Kajsa Moström hälsa att tuben var inkopplad vid det aktuella tillfället och utlöstes.

Dessutom saknar huvuddelen av personalen säkerhetsutbildning, enligt Dan Gustafsson, som målar upp ett värstascenario där lokföraren tuppar av sedan koldioxid från släckningstuberna läckt in i förarhytten. Tåget står då kvar på ett dubbelspår och passagerarna rusar ut på spåret där mötande tåg kommer.

Facket är mycket kritiskt mot SJ för att inte ta brandsäkerheten ombord på X2000-tågen på allvar. Efter att ha klagat länge har facket nu skrivit ett brev till näringsminister Björn Rosengren och krävt skärpning.

"Vi är allvarligt och seriöst oroade över att SJ AB ska få sin egen "osannolika" katastrof, likt Scandinavian Star, Kaprun-tåget i Österrike, Estonia med flera", skriver SLFF i brevet till näringsministern.

Olle Lindström/TT