Guld ska locka fler studenter

Högskolorna slåss om blivande elever

NYHETER

Tråkiga broschyrer lockar inga studenter.

På Bergsskolan i Filipstad delar man ut guld i stället.

Och satsningen har gett resultat.

- Jag blev faktiskt lite rörd, säger den blivande studenten Markus Böe, 34.

Markus Böe, 34, fick en flaska i guld från skolan.
Markus Böe, 34, fick en flaska i guld från skolan.

Studenter är numera hårdvaluta bland landets högskolor. Gratis cykel, internetuppkoppling och bostadsgaranti är bara några sätt att locka nya studenter.

För ett tag sedan fick Markus Böe en liten flaska i 24 karats bladguld på posten.

- Jag blev förvånad. Men det betyder mycket att de gör det där lilla extra.

Han hade sökt det treåriga programmet "Metallurgi och materialteknik" på Bergsskolan, men hade samtidigt flera andra alternativ på gång.

- Men med lite guld blev det materialteknik ändå, säger han.

Fler elever behövs

Och guldkampanjen har fått effekt. Hittills har minst fem personer blivit lockade att hoppa på utbildningen.

- Guldet var en spark i rätt riktning, säger Conny Johnsson, 33, som också ska läsa på skolan i höst.

Men fortfarande står hälften av de 30 utbildningsplatserna tomma.

- Det är väldigt svårt att locka studenter till tekniska utbildningar, säger Leif Bohlin, rektor på Bergsskolan.

Reklam i t-banan

Högskolornas marknadsföring har ökat de senaste åren. Flera ingenjörsutbildningar har fått kritik för att de garanterat jobb efter studierna. I Stockholmsområdet har flera skolor haft dyra kampanjer i tunnelbanan.

- Ibland kan man tycka att det är bättre att satsa pengarna på själva utbildningen, säger Lars Eriksson på Sveriges högskole- och universitetsförbund.

Men Conny Johnsson känner sig inte lurad av Bergsskolans guldkampanj.

- Är det någon som utlovar guld och gröna skogar så är det andra högskolor. Efter den här utbildningen får man verkligen jobb.

Anna-Maria Wiklund