Annonseringen på nätet ökar

NYHETER

De kommersiella nätföretagen börjar så sakteliga självläka.

Ett tydligt tecken är att annonsintäkterna ökar enligt en amerikansk undersökning.

Tunga sajter som washingtonpost.com och NYtimes.com har väsentligt förbättrat sina annonsinkomster och i Sverige ser det ut att gå åt samma håll.

Enligt det amerikanska företaget Online Publishers Association har 14 sajter på nätet, samtliga starka varumärken, rapporterat kraftigt ökade annonsintäkter.

Online Publishers Association, OPA, är en sammanslutning som vill öka annonsörernas intresse för nätpublikationer.

OPA rapporterar att de totala annonsintäkterna bland de 14 nätföretagen i genomsnitt har ökat med 36,1 procent under årets andra kvartal jämfört med samma kvartal 2001.

Annonsörerna föredrar starka varumärken, kända för att hålla hög kvalitet på innehållet och ha en lojal publik.

Ökar även i Sverige

Även i Sverige ser det ut som en växande vinst är på ingång.

- Procentökningen är hög men det är å andra sidan från låga nivåer, kommenterar Elisabeth Trotzig, vd för IRM, Institutet för Reklam- och Marknadsstatistik, de amerikanska siffrorna.

- Vår prognos är att det ökar lite grann i Sverige också. Vi håller just på att sammanställa de svenska siffrorna och kommer att publicera dem den 29 augusti.

Elisabeth Trotzig är övertygad om att annonseringen på nätet kommer att öka i framtiden.

-Vi använder nätet mer än någonsin, så det finns en tillväxtpotential. Nu tar man betalt på andra sätt än tidigare. Och annonserna gör man mer tilltalande, med professionella annonsmakare och i nya format.

Simone Söderhjelm