Tv-piraten som blev en hjälte

Stenbeck gjorde revolution i media-Sverige

NYHETER

Förr eller senare hade det säkert hänt ändå. Men det var Jan Hugo Stenbeck, och inte någon annan, som möblerade om det svenska medialandskapet och utmanade de statliga monopolen.

Jan Stenbeck poserar för fotografen på New York-kontoret uppe i en skyskrapa 1987. Innan dess var han den mystiske miljardären som knappt någon hade sett på bild.
Foto: JEPPE WIKSTRÖM
Jan Stenbeck poserar för fotografen på New York-kontoret uppe i en skyskrapa 1987. Innan dess var han den mystiske miljardären som knappt någon hade sett på bild.

Jan Stenbeck har oftast beskrivits som en slags mediepirat, oförutsägbar och lätt opålitlig.

Men faktum är att han på gick i spetsen för en genomgripande förändring av den svenska tv- och tidningsbranschen.

Revolution i tv-soffan.

TV3:s satellitsändningar, som inleddes på nyårsafton 1987, inledde en revolution i svenska vardagsrum.

För första gången sändes program på svenska eller textade till svenska som inte kom från statliga monopol-tv. Dessutom varvades programmen med reklam - även för svenska produkter.

Kanalen blev otroligt omdiskuterad. Förbudet mot tv-reklam kringgicks genom att sändningarna kom från London dit svensk lagstiftning inte når. Dessutom ansågs den nya kanalen vara ett hot.

En fara för barnen

Inte bara mot den goda smaken eftersom programutbudet såg annorlunda ut än SVT:s. Utan framför allt mot barnen som kunde fara illa av reklamen och mot Sveriges television eftersom de - hör och häpna - kunde bli av med attraktiv personal som plötsligt fått en arbetsgivare till att välja på.

I dag har varje svensk som vill tillgång till ett otal kanaler på svenska eller textade till svenska. Stenbeck gick på sitt oförvägna sätt i spetsen för en total förvandling av den svenska tv-marknaden. Och hur har TV3 klarat sig? Hyfsat med en tredjedel av svenska inkomsterna från tv-reklam.

Gratistidningar - inte längre ett skällsord.

Den 13 februari 1995 var det dags för Stenbecks nya medierevolution.

Då började tidningen Metro distribueras i Stockholms tunnelbanenät.

På nytt utsattes Jan Stenbeck för hård kritik. Han beskylldes mer eller mindre för att ha fifflat till sig det unika distributionsavtalet med Storstockholms lokaltrafik.

Tidningen ansågs vara undermålig eftersom den innehöll alltför mycket material från nyhetsbyråerna och för lite från egna skribenter. Men framför allt påstods den vara ett hot mot de traditionella morgontidningarna med sin dyra distribution.

Åtta år senare är betyget uppläst. Nu är Stenbeck i stort sett en hjälte som fått nya stockholmare att läsa dagstidningar.

Säljer i jätteupplagor

Men Metro har också gett ordet gratistidning en ny innebörd.

Tidigare var det en slafsigt ihopkommen produkt där det redaktionella materialet fungerade som bakgrund till annonserna.

Men Metro är en vanlig dagstidning även om ambitionerna inte är de allra högsta.

Upplaga? Totalt 10,8 miljoner i 15 länder på 13 språk.

Inte längre bara Televerket.

När Jan Stenbeck 1991 meddelade att han skulle starta ett telebolag vid namn Tele2 kallade nyhetsbyrån TT det nya företaget för "ett nytt televerk".

Så otänkbart var det med privata alternativ till statliga monopol.

Två år senare kom den första telelagen och på den vägen är det. Tele2, ett av få vinstgivande bolag i Stenbecksfären, är nu näst störst med 12 procent av marknaden för fast telefoni och 24 procent av mobilmarknaden.

Högt upp i skyn, barhuvad och med breda hängslen - var han

inte det minsta krånglig, utan hur rak och rolig som helst.

Lena Mellin