Svenskt rederi ska frakta Bushs vapen

Fyra svenskägda fartyg skeppar krigsmateriel

1 av 3 | Foto: BENGT KULÈN
Lastrummet på fartyget Aniara.
NYHETER

George Bush rustar för krig mot Saddam Hussein.

Svenska Walleniusrederierna har nu fyra fartyg som skeppar krigsmateriel till Mellanöstern.

Aniara och Tosca som legat still i Göteborgs hamn i två år ska blixtrenoveras.

Walleniusrederierna har i tio år fraktat stridsvagnar och andra fordon åt amerikanska försvarsdepartementet. Fyra av rederiets fartyg tillhör det amerikanska dotterbolaget American Roll on/Roll off Carriers och är USA-flaggade, vilket är en förutsättning för att kunna köra amerikanskt krigsmateriel.

I november öppnas en ny rutt: USA-Medelhavet-Svarta havet-Mellanöstern. De fyra Walleniusbåtarna Faust, Fidelio, Tellus och Tanabata ska trafikera rutten och redan nu har amerikanerna aviserat att de eventuellt behöver hyra in ett femte fartyg.

En känslig fråga

Biltransportfartygen Tosca och Aniara, som är Singaporeflaggade, har i två år varit utrangerade och legat i Göteborgs hamn. Frågan om transporter av materiel åt USA är förstås känslig.

Enligt uppgifter till Aftonbladet ska fartygen användas för att transportera materiel och fordon inför anfallet mot Iraks diktator Saddam Hussein. Frågan om skeppning av krigsmaterial är förstås känslig.

Wallenius vill inte bekräfta att fartygen ska skeppa krigsmateriel utan säger att det plötsligt uppstått brist på fartyg. Enligt vd:n Carl-Johan Hagman är fartygen för gamla för ändamålet.

- Bilexporten från Europa till USA har gått upp rejält, säger Cecilia Kolga, informationschef på Walleniusrederierna.

"Låter konstigt"

Detta påstående ställer sig Lennart Ström, presschef på Volvo Personvagnar, mycket tveksam till.

- Det låter konstigt, säger han. Vi har precis inlett ett sparpaket och de volymer bilar vi fraktar till USA blir betydligt mindre i år än förra året. Och eftersom vi behåller våra marknadsandelar har jag svårt att se att övriga bilföretag i världen skulle behöva exportera mer.

Toscas och Aniaras öde har länge varit oklart. Såväl Göteborg som Södertälje har tackat nej till erbjudanden om att bygga om båtarna till studentbostäder.

Men i lördags förändrades situationen plötsligt. Den blott fem man starka besättningen som bor ombord på Aniara och sköter underhållet av båda fartygen fick då plötsligt besök av två chefer från Wallenius Singaporekontor.

- Vi fick veta att en av båtarna ska in på Cityvarvet redan den här veckan, säger den filippinska besättningen till Aftonbladet. Det kom verkligen plötsligt.

Kommenterar inte

På Cityvarvet bekräftar man att ett möte hölls med Wallenius i helgen, men vd Magnus Ringnér vill inte kommentera resultatet:

- Vi kommenterar aldrig våra kunders önskemål.

Informationschefen Cecilia Kolga bekräftar att först Tosca och därefter Aniara ska in på varv för att göras sjödugliga, men förnekar att de ska köra krigsmateriel.

Blixtrenoveras Fartyget Aniara har legat i Göteborgs hamn i två år. Foto: Bengt Kulén

Blixtrenoveras Även fartyget Tosca tas till heders igen. Foto: Bengt Kulén

Systerfartygen Aniara & Tosca

Ingrid Carlqvist