Avgift redan nästa höst

Att stå i bilkö kan kosta 15 kronor

NYHETER

Stockholm blir först i världen med ett system som känner av när det blir kö.

Så fort det blir stopp får bilisterna betala en trängselavgift. Oavsett dag och tid på dygnet.

Det unika systemet införs nästa höst.

Det kan Aftonbladet avslöja i dag.

vägtull oavsett dag Köer, som denna på Essingeleden, kommer att få det nya systemet att hojta till - dags att betala! Oavsett tid och dag. Är det kö, så är det kö.
Foto: SVEN-OLOF ENGLUND
vägtull oavsett dag Köer, som denna på Essingeleden, kommer att få det nya systemet att hojta till - dags att betala! Oavsett tid och dag. Är det kö, så är det kö.

Tidigare förslag till trängselavgifter har handlat om att ta betalt av bilisterna ett visst antal timmar under morgonen och kvällen, när det är trångt på vägarna och trafiken är som mest intensiv.

Det nya förslaget som tagits fram av Stockholmsberedningen går alltså ut på att bilisterna tvingas betala en trängselavgift så fort det bildas en kö på den infart man åker. Det kvittar om det är morgon eller kväll, klockan sju eller klockan två, om det är onsdag eller söndag.

Avgift även på utfarter

Enligt Stockholmsberedningens ordförande Bosse Sundling kan det bli aktuellt med trängselavgifter även på utfarterna.

- Är det kö, så är det kö, säger han.

Avgiften för att köra när det är kö föreslås att ligga någonstans mellan 10 och 15 kronor.

Är det ingen kö, behöver man heller inte betala trängselavgift. Då är det helt gratis att åka.

Hur många avläsningsstationer som måste sättas upp för att systemet ska fungera är det i dag ingen som riktigt vet.

Enligt en undersökning som Naturskyddsföreningen gjorde för några år sedan handlar det om minst 40-50 stycken för att täcka in alla infarter - och påfarter till dessa.

Ingen bilist ska kunna smita förbi utan att betala.

Systemet som hämtats från Singapore - där avgiften emellertid varierar beroende på fordon, tid på dygnet och hur många zoner som passeras - är helt elektroniskt.

Kortläsare i alla bilar

Varje fordon utrustas med en kortläsare som fästs på vindrutan. I läsaren införs ett betalkort som laddas i förväg. När bilisten passerar en betalstation dras trängselavgiften automatiskt från kortet, om det är kö. Det kommer även att finnas manuella stationer, för dem som betalar med mynt.

Den som saknar pengar på kortet eller struntar i att betala får bilen filmad av en videokamera.

Innan det nya systemet kan införas måste lagen ändras så att det blir tilllåtet att ta ut trängselavgifter. I dag är det förbjudet. Om lagen hinner bli klar till nästa höst är osäkert, annars skjuts trängselavgifterna fram till början av 2004.

Det är inte bara moderaterna och folkpartiet som protesterar mot trängselavgifterna. Motororganisationerna gör det också.

- Det här är helt fel ordning. Först ska man bygga nya vägar och satsa på kollektivtrafiken, säger Martin Andreae, vd på Motormännens riksförbund.

Sven-Anders Eriksson