Spelföretag betalar fortkörningsböter

England: Erbjudandet en del i kampanj för nytt bilspel

NYHETER

Den elfte oktober kan britterna köra hur fort de vill. Bilspelsproducenten Acclaim lovar nämligen att betala böterna.

Anledningen är att företaget lanserar nya bilspelet "Burnout 2" samma dag, skriver Dagbladet.

Idén att betala de engelska fortkörarnas böter kom från Acclaims marknadschef. I den idén ingick den förmodade storm av protester som skulle medfölja kampanjen. All publicitet är som bekant bra publicitet. Så blir också fallet. Proteststormen har redan kommit. Både den brittiska polisen och landets transportdepartement har reagerat kraftigt.

- För deras skull hoppas jag att kampanjen inte leder till att ett barn blir påkört, säger en talesman för transportdepartementet.

På Acclaim försvarar man sin kampanj.

- Vi vill bara lätta den finansiella bördan lite, säger företagets talesman Shaun White.

Detta är inte första gången företaget drar i gång en kontroversiell marknadsföringskampanj. Vid kampanjen för spelet "Deadadvertising" erbjöd företaget sig att betala begravningar om man fick en reklamplats på gravstenen. En annan gång betala företaget ut 5000 kronor plus en X-box till de fem första som döptes eller bytte namn till Turuk. Turuk är en av företagets "dataspels-hjältar".

Andreas Bjunér