Flygplan krockade – iskalla nerver räddade piloterna

NYHETER

Sju minuter efter starten från Gimo flygfält kolliderade de två planen i luften.

Rutin och iskalla nerver räddade piloternas liv.

- Jag hade inte tid att bli rädd, säger S O Lundeborg, 66, pilot i det ena planet.

Planen, en Cessna 172 och S O Lundeborgs MFI 15, var på väg till Frivilliga flygkårens sambandsövning i Norrtälje när de flög ihop.

Cessnan skulle byta plats med MFI:n när Cessnans pilot för ett ögonblick förlorade ögonkontakten med det andra planet.

- Det brakade till rejält i planet. Rodret slutade att fungera, men jag kunde styra med skevrodren, säger S O Lundeborg.

Flög i 180

Cessnans propeller hade hackat sönder stjärtpartiet på MFI:n och fått framkanten på högra vingen intryckt. Propellern skadades också.

Planen befann sig på 300 meters höjd och piloterna bestämde sig för att landa på Lunda militärfält mellan Gimo och Alunda.

- Jag flög i 180 kilometer i timmen, men jag vågade inte dra ner på farten när jag landade.

Eftersom planet fått rodret förstört kunde S O Lundeborg bara styra med bromsarna när han tagit mark.

Ingen av piloterna skadades. Men flygräddningen betecknar händelsen som ett haveri.

25 000 flygtimmar

S O Lundeborg, som har över 25 000 flygtimmar bakom sig i stridsflygplan och inom civilflyget, säger:

- Inom civilflyget sa vi att ett haveri är när någon förs till sjukhus. Det här var en incident.

Din mest dramatiska händelse i luften före krocken igår?

- Det var när jag fick en kopp alldeles för varmt kaffe av en flygvärdinna och brände mig på tungan.

Svante Lidén