"Stoppa våldet i tunnelbanan"

Nu har facket fått nog - hotar med proteststrejk

1 av 6
Illustration: PATRIK LINDWALL (Källa: Innerstadspress/Stockholm)
NYHETER

Våldet ökar i Stockholms tunnelbana.

Nu har facket fått nog och stoppar trafiken om det inte blir fler poliser på stationerna.

- Det är enkelt. Vill de att tåg och bussar ska rulla lyssnar de på våra krav, säger Per Johansson, fackordförande på gröna linjen.

Den senaste tidens brutala attacker på anställda i tunnelbanan har fått facket att ta till stridsyxan.

Om inte politikerna i staden och landstinget lyssnar på deras krav blir det en proteststrejk på torsdag klockan tolv. Sista chansen för de ansvariga är att komma på förarnas möte i kväll klockan 18.

- Annars kommer vi att låta alla tåg och bussar att stå stilla i 15 minuter som en protest mot det ökande våldet, säger Per Johansson.

Allt fler brott begås

Som stöd för sina krav har facket en sammanställning av antalet polisanmälda brott på tunnelbane-

stationer i innerstan. Sammanställningen, som är gjort av tidningshuset Innerstadspress Stockholm, visar att det sker allt fler brott i tunnelbanan.

Ökningen är tydligast på gröna linjen. Från januari till juli anmäldes 6 143 brott - en ökning med 5,5 procent, skriver Innerstadspress.

Ökningen syns också i antalet anmälningar om hot och våld som Connex anställda gjort. Under 1999 var det 51 anmälningar. Ett år senare hade det stigit till 64. Förra året var det 77.

Dålig polisiär närvaro

Offer för den utvecklingen är de två Connex-värdar som skulle avstyra ett bråk förra lördagen. Bägge misshandlades svårt. En av dem blev slagen i huvudet med en flaska och nerkastad på spåret.

När han försökte klättra upp på perrongen blev han nerkastad en andra gång, bara centimetrar från att bli stekt av den strömförande skenan.

- Den polisiära närvaron är bara en bråkdel av vad den varit. 1985 fanns det 155 poliser och 37 dubbelpatruller väktare verksamma i tunnelbanan. I dag finns det 23 poliser och åtta väktarpatruller, säger Per Johansson.

Han vet vad han talar om. För bara ett år sedan misshandlades han brutalt på jobbet som tågförare i tunnelbanan.

Måste ta större ansvar

- De hoppade på mig bakifrån och slog mig i huvudet. Jag larmade polisen från hytten. Men det inte fanns ingen som kunde komma så det var bara att köra vidare, säger han.

Enligt honom måste samhället ta ett större ansvar för miljön i tunnelbanan. Nedskärningar inom, skola, fritids, missbrukarvård och psykiatri har fått direkta återverkningar i tunnelbanan.

- Vi kräver att de återinför en socialt hållbar politik när det gäller de grupper som alltid hamnar i tunnelbanan när de inte har någon annanstans att ta vägen, säger han.

Störst ökning på gröna linjen

Fler hot och färre poliser

Olle Castelius