Medicinsk studie var bantarbluff

Konsumentverket varnar för erbjudande om test av bantningspiller

NYHETER

MALMÖ

I direktadresserade brev erbjuds ett stort antal svenskar att delta i ett test av ett nytt bantningsmedel.

Men i själva verket rör det sig inte om en medicinsk studie, utan om ett sätt att sälja bantningspiller till godtrogna konsumenter, hävdar Konsumentverket.

"Vi söker 350 personer som genom detta blir inbjudna till ett svenskt viktminskningsprojekt, där man enkelt har möjlighet att uppnå sin idealvikt på rekordtid".

Så inleds brevet från företaget Purchaseline, som enligt egen utsago håller till i London och sysslar med att testa och utvärdera nya hälsokostprodukter.

Enligt Purchaseline handlar det om ett preparat baserat på rötter från Amazonas "som hittills bara varit känt bland urbefolkningen. Och då enbart för att främja sexualdriften hos kvinnor".

Flera anmälningar

I brevet utlovas en dramatisk viktminskning inom loppet av några få veckor. Det enda som krävs för att få delta i "testet" är några knapphändiga informationer om kön, längd och vikt samt att deltagaren betalar 329 kronor plus porto och postförskott.

Bakom Purchaseline står samma företag som i våras försökte locka överviktiga svenskar att mot betalning delta i en "medicinsk studie" av ett annat bantningsmedel. Företaget heter Red Kite Limited, finns i Storbritannien och har vid det här laget dragit på sig ett 20-tal anmälningar hos Konsumentverket för sin marknadsföring.

När Per Pålsson, jurist på Konsumentverket, skrev till Red Kite Limited och bad företaget styrka sina påståenden om viktminskning samt förklara sin marknadsföring, kom brevet i retur med kommentaren att man inte tänkte besvara ett brev skrivet på svenska.

- Efter det har vi inte hört från dem. Vi fortsätter att leta i England, säger Per Pålsson.

"Sunt förnuft"

Konsumentverket får ofta in anmälningar mot företag som säljer verkningslösa bantningspiller med hjälp av tvivelaktiga marknadsföringsmetoder. För det mesta finns företagen i utlandet och är därför svåra att stoppa.

- Som konsument ska man reagera med sunt förnuft och ställa sig frågan om det som påstås verkligen kan vara sant. Då kommer man säkert fram till att svaret är nej, säger Ingrid Söderquisth, jurist på Konsumentverket.

- Om man hade kunnat lösa överviktsproblemen i världen genom en tablett så tror jag att det hade lett till Nobelpriset.

Beatrice Palm/TT