Liemannen plockas ner - av tjuvar

Kampanj mot rattfylla blev lite för populär

1 av 2 | Foto: STEFAN JERREVÅNG
Åtråvärt byte Kampanjen med liemannen har blivit så populär att dockorna omgående stulits från sina skyltar.
NYHETER

Kampanjen för att stoppa rattfylleriet saboteras av souvenirjägare.

Den svartklädde Liemannen plockas ner från stortavlorna och bärs hem. Snart finns inte en enda docka kvar.

– Det är hemskt tråkigt, säger Helen Olsson på NTF.

Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF), som tillsammans med Länsförsäkringar Stockholm ligger bakom kampanjen med Liemannen, hade räknat med reaktioner.

Men inte på det sätt som skett.

– Vi ville ruska om och få bilisterna att tänka till när det gäller rattfylleri, säger projektledaren Helen Olsson.

Sitter med bultar

Kampanjen, som Aftonbladet berättade om i lördagens tidning, är i stället på väg att bli ett fiasko – för att huvudsymbolen Liemannen med sitt nubbeglas i handen blivit ett så åtråvärt byte.

– Vi misstänker att det är den stundande Halloween-helgen som är anledning till stölderna, säger en bedrövad Helen Olsson.

Dockorna av trä är tunga och sitter högt. Det krävs minst två personer att få bort dem. Då de är fastsatta med kraftiga bultar behövs det dessutom rejäla verktyg.

Att intresset för Liemannen är stort bevisas av att många ringt direkt till NTF och velat köpa dem när kampanjen är över.

Stortavlorna började sättas upp på infarterna förra söndagen, totalt 14 stycken. Redan under måndagen upptäckte NTF att några av dem skruvats bort.

Sedan har docka efter docka försvunnit, i dag finns bara en kvar.

Något måste göras

– Men det är bara en tidsfråga innan även den försvinner, säger Helen Olsson uppgivet.

För att rädda kampanjen funderar NTF och Länsförsäkringar på att ta fram nya affischer med Liemannen tryckt direkt på papperet.

– Något måste vi göra. Utan Liemannen blir kampanjen svårförstådd, säger Helen Olsson.

Sven-Anders Eriksson