Branschen måste totalsaneras - nu

NYHETER

Dödsolyckor, stölder, regelrätta rån och följaktligen skyhöga försäkringspremier. EU-mopederna blev precis det problem som Claes Tingvall och de andra på Vägverkets trafiksäkerhetsavdelning befarade.

Riksdagens trafikutskott som drev genom beslutet att godkänna EU-mopparna i Sverige (under dåvarande ordföranden Monica Öhman (s), numera chef för NTF!) var godtroget intill naivitet när motorcykelbranschen lovade att mopederna skulle vara omöjliga att trimma.

Alla vet numera hur enkelt det är att chipstrimma mopparna. Majoriteten av ungdomarna har mopeder fullt kapabla till farter uppemot 80 km/tim, nära det dubbla mot godkända 45 km/tim.

Vem bär skulden?

Alla vi vuxna som inte sa stopp men framför allt motorcykelhandlarna som ogenerat trimmar ungarnas mopeder i rent profitsyfte.

"Den som inte trimmar får heller inte sälja", säger handlarna.

Skitsnack. Branschen borde totalsaneras, källarlokaler totalsaneras för att bli av med oseriösa handlare.

"Ta mopederna i beslag"

Redan 45 km/tim är femti procent snabbare än de gamla klassiska 30-mopederna, och krockvåldet 100 procent högre. Redan i 45 går det att köra ihjäl sig, även med hjälm på huvudet.

I ännu högre farter är de orutinerade och outbildade ungdomarna chanslösa.

Vad ska vi göra då?

Allt! Att bara prata med ungdomarna ger inga snabba resultat men är nödvändigt för framtiden. Dessutom måste polisen få rätt att ta trimmade mopeder i beslag, i dag får de bara säja aja baja, och när de vänder ryggen till kör ungarna vidare och räcker lång näsa. En tusenlapp i böter ett halvår senare har knappast någon preventiv verkan.

Polisen måste också göra razzior hos handlarna. Den som har en enda trimmad moppe i verkstaden straffas med böter och varför inte näringsförbud.

Det vi måste tänka på är att mopederna är livsfarliga redan utan trim. Och att vi gör det för ungdomarnas skull.

Stölderna och rånen är ett problem som måste redas ut med andra medel. Att polisen aldrig syns till i förorten kan knappast vara rätt väg.

Vågar man föreslå att trafikpolisen lägger lasern åt sidan ett tag, lämnar motorvägen och kollar mopederna? Om vi menar något med nollvisionen, alltså.

Robert Collin