Höstlöv stoppar t-banetågen

Hjulen skadas - 85 vagnar ur trafik

1 av 2 | Foto: PETER KNOPP
18 TÅG STÅR STILLA Tågen står i kö för att få de skadade hjulen omsvarvade - på Nyboda- och Alvikdepåerna arbetar man dygnet runt med detta. Ändå beräknas det ta upp till två veckor att få alla tåg i körbart skick. "Det här är det värsta jag varit med om", säger Hans Lindgren, platschef på Nyboda.
NYHETER

Kaos i tunnelbanan - på grund av höstlöven.

Förseningar och oregelbunden trafik fortsätter hela veckan.

Minst 18 tåg står okörbara med trasiga hjul på grund av lövhalkan.

- Nu får inte en enda vagn till gå sönder. Då brakar allt ihop, säger Jan Ström, informationschef på SL.

På SL håller man tummarna för att man ska klara trafiken i dag, men störningarna kommer att vara mycket stora.

Den tiominuterstrafik som nu körs kan komma att minskas till 15-minuters, samtidigt som tågen kortas. Dessutom får en del tåg andra vändstationer.

Kryper fram

För att förhindra nya skador kryper tågen fram i 30 km/tim, mot normalt 70.

- Vi är precis på gränsen. Vi har en akutplan för hur vi ska kunna ersätta tågen med bussar, säger Jan Ström.

Det är nästan bara gröna linjen som drabbats av den plötsliga lövhalkan.

Redan i tisdags upptäckte personalen på Connex och SL att någonting var på gång. Det kom in ovanligt många rapporter om "dunk-dunk"-ljud - ett typiskt tecken på att vagnshjulen drabbats av så kallade plattor. Plattor - några centimeter breda och långa - bildas när hjulen låser sig och "hyvlas" mot rälsen.

Hjulen låser sig

Normalt bromsar ett tunnelbanetåg som en bil med låsningsfria bromsar. Men när rälsen blir hal av fukt eller när löv faller ner på spåret, upphör friktionen mot rälsen och tåget glider med låsta hjul. Upphettningen gör att hjulen blir deformerade.

Förutom att hjul med plattor ger sämre åkkomfort kan de också skada tågen och i värsta fall till och med orsaka rälsbrott.

På Nybodadepån jobbar tre man dygnet runt med att svarva hjulen runda igen. Även på depån i Alvik går svarvarna för fullt.

- Det här är det värsta jag varit med om, säger Hans Lindgren, platschef på Nyboda.

Tar två veckor

Tågen står i kö för att få sina hjul omsvarvade, vilket är ett tidskrävande jobb. I går kväll väntade 85 vagnar (=18 tåg) på att få hjulen lagade. Det kommer att ta upp till två veckor att få alla tåg i körbart skick.

Just nu liknar gröna linjen mest ett lapptäcke med tåg och tider, som sys ihop timme för timme.

Samtidigt flyttas tåg från röda och blå linjen för att ersätta de skadade tågen.

Nu får det vara nog, SL

Är det för varmt på sommaren fungerar inte luftkonditioneringen i vagnarna.

När löven faller på hösten går hjulen sönder.

När snön kommer stannar tågen helt.

Sven-Anders Eriksson