Telia backar efter starka reaktioner

"Vi tar till oss av kritiken"

NYHETER

Tusentals abonnenter rasar mot att Telia kopplat in en ny teletjänst som kostar pengar - trots att kunderna inte har bett om det.

Och nu backar Telia. Kunden ska själv få välja om han eller hon vill ha den nya tjänsten.

På grund av de starka kundreaktionerna backade Telia på fredagseftermiddagen och meddelade att kunden själv ska få aktivera funktionen "telesvar vid upptaget". Enligt tidigare beslut kopplades tjänsten in automatiskt.

– Det här är en direkt följd av de kundreaktioner vi har fått, säger Lars Joelsson, presstalesman på Telia till aftonbladet.se

– Vi har fått en hel del reaktioner. En del har missuppfattat vad det handlar om. Andra är arga, de har inte beställt tjänsten och vill inte ha den. Många tycker att informationen har varit dålig och där får vi ge dem rätt, säger Joelsson.

Det har tagit Telia två veckor att införa det nya systemet. Det är oklart hur lång tid det tar innan det är bortkopplat.

– Det kan jag tyvärr inte svara på, säger Joelsson.

"Inte tillräckligt genomtänkt"

Telia har blivit nerringda av abonnenter som är upprörda över att de får betala för en tjänst de inte har bett om. Aftonbladets läsare har också rasat över beslutet.

– Vi har gjort undersökningar och kom fram till att det här är en efterfrågad tjänst. Men vi har fått en stark reaktion och måste lära oss något av det här, säger Lars Joelsson.

Tjänsten var tänkt som en förbättring men något gick snett.

– Vårt sätt att introducera tjänsten var inte tillräckligt genomtänkt. Det är bara att beklaga och vi tar verkligen åt oss av krtitiken. Vi är inte ensamma på marknaden och är medvetna om att om kunderna ogillar oss kan de alltid byta operatör, säger han.

Samtliga Teliakunder ska nu informeras om den nya tjänsten per brev.

Susanna Vidlund, Ulrika Nordin