"Telia beter sig som om de ägde marknaden"

Hundratals nätläsare rasar mot Telias nya tjänst

NYHETER

Skamligt Telia. Det var nätläsarnas betyg på telebolagets nya tjänst. En övervägande del av de drygt 600 personer som hört av sig till aftonbladet.se rasar över Telias nya telesvar.

Här kan du läsa ett urval av läsarnas kommentarer.

Det vore rimligt att den som får upptaget-tonen i örat får göra ett aktivt val för att komma till telefonsvararen. Detta förstasteg skall absolut vara gratis!

Fredrik

Verkar ju vara helt vanvettigt att konstruera en tjänst som ingen vill ha eller betala för. Nej tack till sådant!

Björn

Det är pinsamt att Sveriges största Teleoperatör beter sig som om det vore

ensamma på marknaden!

Dan

Jag är hyfsat less på Telias alla försök att tjäna pengar på oss abonnenter. Tjänsterna de tillhandahåller är bra men för dyra.

När de dessutom genomför såna här förändringar utan abonnentens tillåtelse samt säger att det är gratis när taxametern tickar åt båda hållen, då kan man ju inte bli annat än förbannad.

Varför kan stora företag göra som de vill, när vi enskilda individer har så många regler att följa?"

Annelie

Helt galet och oförskämt. Att få reda på att det är upptaget skall ej kosta ett öre.

Men man blir inte förvånad.

Håkan

Det är rent förskräckligt att Telia lurar av sina kunder pengar på det här sättet!

Det är upprörande av man blir påprackad en tjänst som man inte beställt och alltså inte alls vill ha.

Elsa

Det kostar ju inga pengar att HA tjänsten!

Ja, man får betala för uppkopplingen men det hade man ju fått gjort iallafall om nån svarat. Jag tycker den är kalas då jag missar många samtal när jag tex. sitter på internet.

Stort + till telia för denna tjänst.

Chrille

Tydligen dax att leta reda på andra operatörer.

Bernt

Hur kan man sätta in en tjänst som vi inte har beställt? Vi vill ha kvar vårt Axe system så vi hör när någon ringer på andra linjen. Pratar jättemycket i telefon och vill absolut inte ringa telesvar efter varje avslutat samtal.

Annika och Mikael

Jag har fått deras tjänst och tycker det är dåligt att de tar betalt för det.

Det värsta tycker jag dock är att tjänsten är helt onödig. Jag lyssnar väl inte av telefonsvararen efter att jag har pratat i telefonen?

Det gör man när man kommer hem. Då är det bättre att man hör en signal i luren om någon ringer, sen väljer man själv om man vill byta över till det samtalet.

Anders

Det är helt åt helsicke att ta betalt för en tjänst som en konsument ej har beställt!

Annika

Telia gräver sin egen grav!

Niklas

Jag blev förbannad när jag upptäckte detta igår då Telia utan att meddela mig har kopplat in den nya tjänsten.

Kostnaden bryr jag mig inte så mycket om men jag vill veta direkt när någon ringer mig - och ha chansen att svara och pendla mellan samtalen. Jag har därför haft tjänsten "samtal väntar" inkopplad. I och med att Telia kopplade in den nya tjänsten så försvann min samtal väntar tjänst. Dåligt Telia!

Camilla

Det är helt orimligt att jag ska få betala för att det är upptaget när jag ringer till någon. Det är även vansinnigt att jag får det inkopplat utan att jag beställt det.

Jag tycker att en sådan tjänst betalas av fel person. Vill jag att det ska gå att lämna ett meddelande när någon ringer till mig, så är det väl jag själv som ska stå för den kostnaden - inte den som har ringt och fått upptaget.

Dessutom ska det vara en tjänst som man själv beställer.

Holger

Jag tycker det är för jäkligt att ta betalt för att det är upptaget. Man har ju inte fått tag i personen man söker, så därför har man ju heller inte pratat. Det är det dummaste jag någonsin någon har hört någon komma på!

Anna

Finns bara två ord för detta: Skamligt Telia!

Michael

Detta är ren idioti! Jag är student och inte bankdirektör, de vill ju ta betalt för allt! Detta är helt värdelöst, man har ju inte kommit fram till någon annan på andra sidan varför ska man då betala?

Markus

Jag insåg idag att vår och andras Telesvar går igång så fort det är upptaget. Det går inte heller att trycka femman så att man får veta när den man vill ringa till är ledig. Så mitt enda sätt att prata med kompisar som är upptagna för tillfället är att prata in på telefonsvararen.

När jag försökte ringa en kompis idag, gick hans telefonsvarare igång.

Jag ringde Telias kundtjänst och frågade vad jag kunde göra för att slippa prata med svaren. De föreslog först att jag skulle prata in på telefonsvararen så att han kunde kolla att jag ringt (när han nu kom på att han skulle kolla svararen). När jag sa att jag inte ville det, föreslog de snorkigt att jag skulle ringa kompisens mobil.

Nej, det allra minsta är att Telia åter möjliggör tryck på femman för återuppringning. Nästa grej är att de inte installerar Telesvar på ställen man inte bett om. Det tredje är att de faktiskt inte tar betalt för att man blir kopplad till telesvaret. För kompisen betalar ju redan för att ha svarare. Och det känns som om Telia tar betalt två gånger

Sverker

Det är ju helt sjukt!

Anette

Helt fel, kunden skall välja själv vad den vill ha, inte leverantören.

Marianne

Det är helt fel av Telia att ta betalt när det är upptaget. Eftersom det redan är dyrt att ringa, tycker jag att det är onödigt att ta ut avgifter när man inte ens har pratat med personen i fråga.

En del tycker att det är bra att man får en röst i örat när det är upptaget, men det tycker inte jag. För uppkopplingsavgiften kostar ju också, att man får betala för ett samtal man inte ens har haft är fel.

Om man tycker att det är jobbigt om människor pratar länge i telefonen och det är upptaget så kan man ju trycka 5:an. Sedan dem som vill ha den här tjänsten får ha den självklart.

Men den som inte vill ha det, ska inte behöva det. Jag tycker att Telia borde fråga oss om vi vill ha den här tjänsten.

Cecilia

Jag tycker det är fel att Telia ska ta ut mer pengar när man ringer och det är upptaget.

Jag själv vill inte ens ha denna tjänsten. Dessutom fick jag den till min telefon mitt i natten, det började ringa som vanligt och jag sprang upp och skulle svara. Då är det en röst som talar om att jag har fått en ny telefontjänst gratis,

Jag som trodde att det hänt någon jag känner något (hjärtat slog ordentligt).

Jag tycker att det är fel att skicka ut detta en natt när det är en vanlig vardag, och man ska upp och jobba dagen efter. Tur att inte barnen vaknade!

Pernilla

Det är helt fel att ta betalt om det är upptaget. Jag vill inte behöva betala bara för att få reda på att det är upptaget. Jag vill heller inte bli kopplad till en telefonsvarare bara för att det är upptaget.

Jag vill få en vanlig upptagetton i örat. Det räcker.

Lars-Olof

Varför blir man inte förvånad? Man blir bara så trött! Inte undra på att många byter operatör.

Ove

Förutom att det är helt puckat att tvångsansluta folk till en tjänst man inte har beställt och ta betalt när det är upptaget (och dessutom hävda att det är en kostnadsfri tjänst), blev jag måttligt glad när de skickade meddelandet till min telefonsvarare.

De skickade nämligen ut meddelandet ungefär 23.30 i förrgår kväll och det finns en liten fiffig funktion i Telias telesvar som innebär att man får ett meddelande på nummerpresentatören när man har fått ett nytt meddelande plus att telefonen ringer en signal.

Jättekäckt att bli väckt när man precis har somnat, för att få veta att Telia nu minsann har aktiverat en ny jättefiffig tjänst.

Behöver jag säga att jag raskt ringde och sa upp funktionen i går morse?!

Lotta

Tycker inte att det skall kosta något att ringa till upptaget.

Per

Här går gränsen. Bestämmer jag inte själv om jag skall anslutas eller ej? Nu har det gått för långt.

Kjell

Det är en tjänst som man inte bett om, så det är jättefel.

Arne