Risk för trängsel i t-banan

SL arbetar treskift för att tågen ska rulla

NYHETER

SL jobbar frenetiskt för att t-banetrafiken ska rulla - nästan - som vanligt på måndag.

De indragna extraturerna är tillbaka.

Men alla tåg blir kortare än vanligt och risken för överfulla vagnar är uppenbar.

hektiskt Peter Gustavsson och de andra mekanikerna har fullt upp. 15 tåg väntar på att få de skadade hjulen omsvarvade.
Foto: PETER KNOPP
hektiskt Peter Gustavsson och de andra mekanikerna har fullt upp. 15 tåg väntar på att få de skadade hjulen omsvarvade.

- Det är absolut för tidigt att säga att krisen är över, säger Jan Ström, informationschef på SL.

Bristen på vagnar är fortfarande mycket stor. I går stod runt 15 tåg stilla och väntade på att få sina skadade hjul omsvarvade.

I Tågias depåer i Nyboda och Alvik jobbar man dygnet runt i tre skift för att hinna ta hand om alla deformerade hjul.

Även om arbetet inte går så fort som SL hoppats har man nu kunnat börja bygga upp en liten buffert av tåg.

- Det är viktigt att vi har reserver eftersom det alltid är tåg inne för översyn, säger Jan Ström.

Krismötena har avlöst varann hos SL och Connex alltsedan tunnelbanans gröna linje den 23 oktober - redan känd som "svarta onsdagen" - plötsligt drabbades av omfattande hjulskador. På bara några timmar slogs praktiskt taget hela vagnparken ut på grund av så kallade plattor, närmast att likna vid några centimeter stora "sår" i stålet. Skador orsakade av att hjulen låste sig vid bromsning och gled på rälsen.

Först ansåg man att det var den häftiga lövfällningen som var boven i dramat. Nu är man inte längre lika säker.

Hela helgen fortsätter SL att högtrycksspola och slipa spåren med den inhyrda specialvagnen från Tyskland. Ett arbete som påbörjades i onsdags och kommer att ta sju dygn.

Sven-Anders Eriksson