Slå 0790 till vårdcentralen

Men det kan dröja innan det nya numret fungerar

NYHETER

Vi ska få ett nytt telefonnummer att hålla reda på.

0790.

Eller 1177.

Och ingen ska behöva vänta mer än tre minuter på att få svar från sjukvårdsupplysningen.

tillgänglig Du ska inte behöva vänta längre än tre minuter för att få prata med en sjuksköterska i framtiden.
Foto: JERKER IVARSSON
tillgänglig Du ska inte behöva vänta längre än tre minuter för att få prata med en sjuksköterska i framtiden.

Det är så det är tänkt.

Ett nytt rikstäckande system som ska korta sjukvårdsköerna.

Socialminister Lars Engqvist avslöjar i dag innehållet i det socialdemokratiska vallöfte där sifferkombinationen 0790 står för:

0 väntetid, patienten ska få komma i kontakt med sin vårdcentral samma dag.

7 dagar, högst, ska det ta innan man får träffa sin ordinarie husläkare.

90 dagar är maxgräns för hur lång tid man ska tvingas vänta på behandling.

Kanske blir annat nummer

Men det är inte ens säkert att numret blir 0790.

- Frågan ligger hos Post- och telestyrelsen och är inte riktigt utredd. Det kan också bli 1177. Men det är en bagatell, säger Bo Swedin, kommunikationsstrateg på Landstingsförbundet/Kommunförbundet, som lett en utredningsgrupp.

Han har just lämnat en delrapport om att det är tekniskt möjligt att genomföra det hela.

Slutrapporten kommer 30 maj nästa år.

Vilka stötestenar ser du?

- Det finns väl flera. Ett aber är att det inte finns sjukvårdsupplysningar i hela landet. Det är fortfarande några landsting som saknar. Men det finns eller planeras i 18-19 av 21 landsting.

En del av finansieringen får vi kunder stå för.

Dyrare än lokalsamtal

- Det blir lite dyrare än att ringa ett vanligt lokalsamtal, säger Bo Swedin.

Särskilt utbildade sjuksköterskor ska ge svar och råd om lämplig vård.

Är ett landsting överbelastat kopplas samtalet automatiskt vidare till ett mindre belastat.

I förlängningen ska det också gå att boka tider på jourmottagningar eller vårdcentraler.

Engelsk förebild

Bo Swedin och utredningsgruppen har sneglat på en engelsk förebild. På bara fyra år, mellan 1998 och 2002, byggdes den nationella sjukvårdsupplysningen NHS Direct. Tjänsten täcker nu hela England och är känd av 60 procent av innevånarna.

Bo Swedin vill inte ge något datum för den svenska starten. Men i hans utredning hävdas att 75 procent av Sverige skulle kunna omfattas "18 månader från projektstart".

- Det här kommer att ta sin lilla tid. Särskilt med ett så robust system. Att väntetiden inte ska vara längre än tre minuter, det ställer ganska stora krav.

Leif-Åke Josefsson