London inför trängselavgift

Det ska kosta 75 kronor per dag att köra bil i innerstan

NYHETER

LONDON

Trafiken i centrala London liknar mest en bilkö - som knappt rör sig.

Därför vill Londons borgmästare införa en trängselavgift på 75 kronor om dagen.

Pengarna ska användas till att bygga ut kollektivtrafiken.

trafiken står stilla I rusningstrafiken i centrala London är det bara motorcyklar och mopeder som tar sig fram. Tiotusentals bilar står stilla, kofångare mot kofångare.
Foto: REUTERS
trafiken står stilla I rusningstrafiken i centrala London är det bara motorcyklar och mopeder som tar sig fram. Tiotusentals bilar står stilla, kofångare mot kofångare.

Medelhastigheten på Londons igenproppade gator är 15 kilometer i timmen. Och den stillastående trafiken spyr ut giftiga avgaser.

Två miljarder per år

Borgmästare Ken Livingstone vill därför införa en avgift i "congestion zone", som betyder ungefär trafikstocknings-zon.

Zonen sträcker sig från Hyde Park i väster till Tower Bridge i öster, från Marylebone Road (där Madame Tassauds ligger) i norr till ett stycke söder om Themsen.

Avgiften ska gälla från 7 på morgonen till 18.30 under vardagar.

Livingstone hoppas kunna dra in två miljarder kronor om året på avgiften. Och pengarna ska gå direkt till kollektivtrafiken.

Han vill utöka nattrafiken - nu stänger tunnelbanan redan vid midnatt. Han vill bygga en spårvägslinje i västra London. Och han vill öka turtätheten.

Rent praktiskt ska de som kör in i zonen köpa ett pass som kostar 75 kronor om dagen, 375 kronor i veckan eller 1 500 för en månad. Den som vill kan köpa ett pass som gäller ett år och kostar nästan 20 000 kronor.

Billigare för boende

Syndare ska avslöjas av de övervakningskameror som sätts upp vid gatorna inne i zonen.

De som bor inne i zonen måste också betala, men får kraftig rabatt - de betalar bara 7 kronor om dagen.

De enda som slipper avgiften är polisbilar, ambulanser, brandbilar, taxi och handikappfordon.

Leif Kasvi