Bo mitt i hamnen - i vänliga Värtan

Så här spännande kan nya stadsdelen i Stockholm bli

1 av 3 | Foto: MICKE SÖRENSEN
VÄLDIGA VÄRTAN Här ska Stockholms nya sjöstad byggas. För de flesta mest känd för Siljaterminalen med de stora vita båtarna. I dag Stockholms stora lasthamn och oljedepå. Nu ska allt saneras och tusentals arbetsplatser och bostäder växa fram. Flyg
NYHETER

Nu visas första förslagen till väldiga vänliga Värtan - Stockholms nya stadsdel med 10 000 bostäder och 30 000 arbetsplatser.

Här kan du få bo mitt i hamnen.

Sju miljarder investeras innan allt är klart om tjugo år.

Omdaningen sker efter hela det långa hamnområdet, från Husarviken i norr ända ner till Stockholms inlopp vid Loudden, där oljedepån kanske en dag blir Värtans Mallorca.

I februari i fjol startade stadsbyggnadsborgarrådet Mikael Söderlund (m) entusiastiskt projektet med nya Värtan.

Här ska morgondagens Stockholm fullbordas, menar han. Medan kritiker gillar även gårdagen och vill behålla en hel del av verksamheten i gamla Frihamnen.

Fem arkitektlag

Värtan blir en utmaning även för nya rödgröna regimen i Stadshuset. Kanske det rentav blir massor av billiga hyreslyor och ungdomsbostäder längs vattnet.

De första konkreta förslagen presenteras nu av Position Stockholm AB, bestående av fastighetsbolagen Drott och AP. Fem arkitektlag samt avgångsstudenter från KTH skissar spännande lösningar.

I första svängen handlar det mest om området kring själva Siljaterminalen.

Bjuder härlig entré

Ahlqvist och Almqvist arkitekter vill ta vara på närheten till vattnet och hamnen med dess fungerande båttrafik. Deras förslag bygger på en livfull och aktiv boendemiljö.

Tengboms arkitekter vill bevara hamnens historia: stark karaktär av sjö, varvsverksamhet och saklig arkitektur".

AIX och GRAD arkitekter varnar för att boendet kan marginaliseras i hamnen. Samspel krävs mellan bostadsrevir och de kontor som blir områdets energikälla. Gärna driven med media, IT och underhållning.

Arken arkitekter låter hamnen ge "mer Stockholm i Stockholm". En "bred parkprodukt" knyter ihop Gärdet med Värtan. Sjöfront med skär och klippor bjuder fartyg och småbåtar en härlig entré till huvudstaden.

å skapar en stadsmässig övergång från bostadsområdet utefter Tegeluddsvägen till nya stadsdelen med bibehållen kaj och hamn.

Börjar i Hjorthagen

KTH:s avgångsstudenter blandar bostäder och arbetsplatser. Man vill också ha mycket kulturell verksamhet vid vattnet.

Första inflyttningen nära nya Värtan ska inte behöva dröja så länge. Förnyelsen ska snart börja i Hjorthagen.

Staden tog över Värtan och Ropsten 1879 och Frihamnen från slutet av första världskriget.

Här skeppas årligen två miljoner ton gods och färjorna fraktar runt 3,5 miljoner passagerare.