De har nallar på schemat

Rektorn: Telefonerna behövs i skolarbetet

1 av 2 | Foto: PETER KNOPP
"PRATA PÅ" Rektor Fredrik Svensson ger kontantkort till sina elever som en uppmaning att använda mobiltelefoner i undervisningen. Och niondeklassarna Magdalena Johansson och Rebecka Lindqvist tackar och tar emot.
NYHETER

Ring så svarar de.

På Broängskolan i Tumba kan eleverna hämta ut kontantkort hos rektorn.

Tvärtemot all kritik mot mobiltelefoner i skolan ser man dem här som ett nödvändigt verktyg i skolarbetet.

På rektorsexpeditionen ligger ett gäng kontantkort och väntar i byrålådan. När eleverna ska ut på uppdrag, studiebesök eller möten kan de hämta ut ett kontantkort och ladda sina mobiler.

Målet är att öka elevernas motivation genom att låta dem hämta mer kunskap utanför skolans väggar.

Läraren kan inte allt

- Traditionellt har vi sett på undervisningen som att läraren är den som har kunskapen och ska förmedla den och det ska ske inom skolans fyra väggar. Det vill vi ändra på och då är mobiltelefonerna ett sätt att göra det tryggare både för elever och lärare, vi kan alltid komma i kontakt med dem när de är ute, säger rektor Fredrik Svensson.

Han kommer närmast från IT-branschen och har svårt att se meningen i den förbudsdebatt som rasade i somras. Jan Björklund, oppositionsborgarråd (fp), lade i augusti fram förslaget att lärare ska ha rätt att beslagta elevers mobiltelefoner om de missbrukas under lektionstid.

- Förslaget var obegåvat. Det ger signaler till eleverna om att telefonerna stör och inte hör hemma i skolan. Vår uppgift är att förbereda eleverna för världen utanför och i dag handlar det mer om att lära eleverna hur de ska hämta in kunskap än att lära dem vissa specifika faktakunskaper.

Jan Björklund känner inte igen sig i bilden av bakåtsträvare.

- Man får gärna använda telefonerna i undervisningen, men på lektionstid ska de vara avstängda.

Eleverna på Broängskolan ser fram emot att få jobba mer självständigt med hjälp av telefonerna.

- Vi kommer att få mer tid att jobba utanför skolan och man lär sig mycket bättre om man tar reda på det själv, säger Magdalena Johansson, 15, i klass 9A3.

Redovisar samtalen

I slutet av terminen ska kontantkorten börja användas, främst av skolans högstadieelever. De kvitterar ut ett kort och får sedan redovisa vilka samtal de ringt. Initiativet är taget av skolledningen, men för att finansiera försöket var de tvungna att vända sig till en mobiloperatör för att bli sponsrade med korten.

- Vi hade aldrig haft råd att köpa in dem för egna pengar, säger Fredrik Svensson.

Han ser inget problem i att ett företag går in och hjälper en skola med material så länge det är skolan själv som tar kontakten.

Anna Bengtsson