Fyra miljoner har inte fel…

Rekordmånga surfar in på aftonbladet.se

De är stora Redaktionen på aftonbladet.se, sveriges överlägset största nyhetssajt, jublade igår då de fick veta att över fyra miljoner unika besökare tog del av deras arbete i oktober.
Foto: TOMMY MARDELL
De är stora Redaktionen på aftonbladet.se, sveriges överlägset största nyhetssajt, jublade igår då de fick veta att över fyra miljoner unika besökare tog del av deras arbete i oktober.
NYHETER

Nu är de fler än fyra miljoner. Läsarna som troget surfar in på Aftonbladet.se.

Chefredaktör Kalle Jungkvist blir nästan stum av rekordet.

– Det finns inte ord. Jag trodde det var omöjligt att öka så kraftigt.

Sveriges största nyhetssajt håller ställningarna. Och ökar. Siffrorna från Website Index Sverige, som mäter hur många som besöker svenska webbplatser, talar sitt tydliga språk.

Under oktober hade Aftonbladet.se fler läsare än någonsin, nära 4,2 miljoner.

Det är en ökning med nästan en miljon jämfört med oktober i fjol.

Stora nyheter

Då – en månad med efterdyningarna av den 11 september.

Och nu – ännu en dramatisk oktobermånad med explosionen i Helsingfors, bombdådet på Bali, krypskyttarna i USA och gisslandramat på teatern i Moskva.

De stora händelsenyheterna är en förklaring till ökningen, tror Kalle Jungkvist, chefredaktör för Aftonbladet Nya Medier.

– Vi på sajten efterlyste svenskar som var på Bali och kunde rapportera via svenska ögonvittnen. Vi låg före nyhetsbyråerna med information, säger han.

”Vi är snabba”

Att vara först är viktigt i all nyhetsrapportering, men på nätet kan det handla om minuter i konkurrensen om läsarna.

– Vi har en väldigt snabb nyhetsuppdatering, vi är också snabba med analys och kommentarer, och vi har en bredd, säger Kalle Jungkvist.

Vad kan ni bli bättre på?

– Vi är trots allt en liten redaktion. Vi vill fortsätta det journalistiska arbetet med fördjupning och snabbhet. Det kräver fler reportrar. Stärks vår ekonomi ytterligare kommer vi att kunna ha fler.

Sajten leder inte bara sett till antalet läsare. Den har också flest besök, drygt 31 miljoner under oktober.

Om landets övriga stora nyhetssajter lägger ihop sina besök når de ändå inte upp till den siffran. Expressen, Dagens Nyheter, TV 4, Dagens Industri, Göteborgs-Posten och Svenska Dagbladet hade knappt 30 miljoner besök på sina nätsidor under oktober – tillsammans.

Trogna läsare

Antalet besök visar att Aftonbladetläsarna är trogna. I snitt gick varje besökare in på sajten 7,4 gånger under oktober. För Expressen är motsvarande siffra omvända 4,7.

– En journalists mål är att kunna nå så många som möjligt. Nu når vi en stor del av Sveriges befolkning och det stärker hela Aftonbladet. Det gör det otroligt roligt att arbeta, säger Kalle Jungkvist.

Malin S Ånell