...och Aftonbladet gör sin största vinst någonsin

NYHETER

Aftonbladet gör ett kanonresultat – och fortsätter att öka. Resultatet är det bästa någonsin för tredje kvartalet.

Och det kommer redan läsarna till del genom ”Återbäringen”.

Vinsten för tredje kvartalet i år blev hela 48 miljoner kronor.

Jämfört med samma period förra året, när vinsten låg på 29 miljoner kronor, är det en ökning med drygt 65 procent.

– Det viktigaste skälet till att det går så bra för Aftonbladet är den upplageutveckling vi har haft. Årets första nio månader har vi haft en kraftigt ökad försäljning jämfört med förra året, säger Rolv Ryssdal, vd för Aftonbladet.

Säljer mer

– Vi är dessutom den enda av de större tidningarna som jag känner till som har ökat våra annonsintäkter i år, trots att det är lågkonjunktur.

Totalt för årets första nio månader landar Aftonbladets vinst på 141 miljoner, jämfört med 69 i fjol.

Bortsett från engångsföreteelser som har påverkat resultatet tidigare år, är detta det bästa resultatet för tidningen någonsin.

Rolv Ryssdal nämner ytterligare två skäl till det goda resultatet:

Läsarna får tillbaka

– Nya Medier gör ett betydligt bättre resultat i år än i fjol. Och även om upplagan har ökat, har vi haft bra koll på våra kostnader.

Läsarna har redan fått ta del av det goda resultatet i form av ”Återbäringen”, där en miljon kronor kommer att delas ut till Aftonbladets läsare.

– Det har fått en fantastisk respons, främst från våra läsare, men även från återförsäljare, personal och andra kollegor i branschen, säger Rolv Ryssdal.

Kerstin Nilsson