"Självklart är vi medvetna om problemet"

Bolaget Fortum Markets hamnade sist i Aftonbladets omröstning

NYHETER

Konsumenterna är missnöjda med elbolagen. Det är bland annat svårbegripliga fakturor och dålig kundservice som upprör.

- Självklart är vi medvetna om problemet med fakturorna, säger Agneta Molinder som är informationschef på Fortum Markets, det elbolag som fick sämst betyg av Aftonbladets nätläsare.

Elbolaget Fortum Markets har en längre tid arbetat med att ta fram en bättre faktura som kunderna ska begripa utan problem.

- I början av januari kommer en ny förenklad faktura som är ordentligt testad. Då kommer det till och med finnas möjlighet att jämföra med andra elbolag, säger Agneta Molinder som är informationschef på Fortum Markets.

Hon försäkrar dock att de kunder som efterfrågar den andra, mer detaljerade räkningen även i framtiden ska kunna få en sådan hem.

Hur fungerar er kundservice?

- Vi har just nu mycket höga svarstider på vårt kontaktcenter. Det är en klar överbelastning för tillfället och den beror på att kunderna som har tillsvidareabonnemag nu får höjt pris. I samband med det har vi skickat ut information om att de kan få ett förmånligare pris om de binder sitt pris. Då ringer många kunder. Men det går även bra att mejla eller kontakta oss via brev.

Men vi jobbar hårt med att få ned svarstiderna.

Många kunder är missnöjda med att betala preliminärt för elen. Vad har du för kommentar till det?

- Vi gör en avläsning och gör en preliminär uppskattning av kundens elförbrukning. Alla elbolag gör inte så. Vi håller just nu på att se över vår produktportfölj.

"Helst ska man inte få vänta alls"

Johan Öhnell som är vd för Telge Energi Försäljning, är nöjd med resultatet i omröstningen.

- Jag är jätteglad att vi hamnade bäst i omröstningen.

Vilket är ert vinnande koncept?

- Många elbolag har haft en försvarsstrategi som gått ut på att behålla de kunder de redan har. Vi har försökt locka nya kunder. De är mer krävande och pålästa och då måste vi stå för informationen.

Hur fungerar er kundservice?

- Helst ska man inte få vänta alls. Men det händer i samband med kampanjer att det blir väntetid. Men vi har bra tillgänglighet och bra öppettider. Det ska vara enkelt att ha med oss att göra. Det ska gå fort och vara enkelt för kunden.

Men handen på hjärtat, 50 procent missnöjda kunder. Är det bra?

- Nej, men jag är övertygad om att vi kan bli ändå bättre.Vi har hållit på i några år nu och det går bra för oss. Vi har fått flest nya kunder.

Susanna Vidlund